Onderzoek: belang fysieke winkel voor retailers groeit
Europese retailers hebben een groeiend vertrouwen in de fysieke winkel, zo blijkt uit onderzoek van it-bedrijf Fujitsu onder 161 retailmanagers in Duitsland, Groot-Brittannië, Italië en Frankrijk. De reden waarom deze traditionele panden belangrijk zijn, verschilt: Franse managers vinden dat in de winkel het service-aspect de boventoon voert, terwijl Italiaanse managers zien dat de winkel een belangrijke rol vervult in de gehele merkbeleving.
Van de 161 ondervraagde Europese retailmanagers in het onderzoek van it-leverancier Futjitsu zegt 65 procent dat het belang van de fysieke winkel groeit. Een overgroot gedeelte (86 procent) ziet de fysieke winkel vooral een belangrijke rol vervullen in het leveren van de juiste service aan de klant. Vooral Franse managers hechten hier veel belang aan. Het wordt daarin ook gezien als aanvulling op de service die via online en mobiele kanalen wordt aangeboden.
Ook speelt de fysieke winkel een rol als traditioneel verkooppunt en als plek voor een uitgebreide merkbeleving. Vooral in Italië is deze beleving één van de belangrijkste redenen om de fysieke winkel nog als waardevol te zien, terwijl in Groot-Brittannië die traditionele verkoopfunctie nog het meest overheerst. Voor ruim de helft van de respondenten is de winkel een ophaalpunt voor online bestelde producten.
De fysieke winkel staat vooral in het aanzien in Italië (74 procent) en Frankrijk (68 procent), terwijl in Duitsland online vaker als populair winkelmodel wordt gezien. In Groot-Brittannië worden alle modellen even waardevol beschouwd.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk