Gartner: in 2014 is 15 procent van sociale media reviews nep
In 2014 zal tien tot vijftien procent van alle geschreven klantreviews op internet nep zijn volgens onderzoeksbureau Gartner. Volgens het bureau geven steeds meer Amerikaanse bedrijven geld uit aan positieve, maar neppe reviews op sociale media om het aantal volgers te vergroten. Gartner voorspelt dat minimaal twee merken uit de Amerikaanse Fortune 500 hierdoor in de komende twee jaar aangeklaagd zullen worden door de Amerikaanse federale handelscommissie.
Tien tot vijftien procent van de klantreviews op sociale media zal in 2014 nep zijn, zo voorspelt onderzoeksbureau Gartner. Bedrijven willen volgens het onderzoeksbureau betalen voor neppe postieve reviews op sociale media om de reputatie van hun merk te verbeteren en klantloyaliteit te verhogen.
Jenny Sussin, senior research analyist bij Gartner: 'Nu bijna de helft van de internetgebruikers een profiel op sociale media heeft, zoeken bedrijven nieuwe manieren om het aantal loyale klanten te doen stijgen, meer kijkers voor hun filmpjes te trekken, meer positieve klantreviews dan de concurrent te verzamelen en meer likes voor hun Facebookpagina te genereren. Veel marketeers besluiten daarom te betalen voor positieve reacties in de hoop meer te kunnen verkopen en loyaliteit van klanten te kunnen verbeteren.'
Gartner voorspelt dat het klantvertrouwen in sociale media op dit moment laag is, maar dat het vertrouwen verhoogd zal worden door het belichten van fictieve beoordelingen in media. Ook de steeds strenger wordende controle vanuit de overheid moet bijdragen aan het verhogen van het vertrouwen. Door de strengere controle vanuit de overheid verwacht Gartner eveneens dat minstens twee merken in de komende twee jaar zullen worden aangeklaagd door de Amerikaanse federale handelscommissie.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk