Klantenshow8 dec '11 14:20Aangepast op 8 dec '11 18:36

Weet je dat...

Auteur: Lamyae Aharouay

Klanten zijn mensen, en mensen praten graag. Ook over jouw product, service, of organisatie. En waar dat vroeger gewoon op de sportclub of thuis gebeurde, kletsen we nu ook veel online: Electronic Word of Mouth.

Of je het  bewust doet of niet, je maakt reclame voor bedrijven en merken. Klanten beïnvloeden elkaar in de keuze voor een bepaald merk. Ook online, vergelijkingssites worden veel gebruikt. De vraag die iedere marketeer zich afvraagt is of deze gesprekken te sturen zijn.

Buzzen
Buzzer.nl biedt organisaties een manier om invloed uit te oefenen op wat klanten elkaar vertellen over producten en merken. Het bureau zorgt ervoor dat klanten gaan praten over producten of merken. Oprichter Robbert Cornelissen: 'wij kunnen er niet voor zorgen dat consumenten positief of negatief over een product praten. We sturen het proces, maar niet de mening.' Buzzer stuurt de 'buzzers' ook naar platforms die interessant zijn voor de opdrachtgever. 'Dat is vrijwillig, wij stellen het alleen voor.'

Preferenso
Preferenso.nl is een website waar consumenten kunnen stemmen op de dienstverlening van een organisatie. Linda Schulte, oprichtster: 'het verschil met Buzzer, is dat bij ons de klant het initiatief neemt.' The power of the crowd bepaalt uiteindelijk hoe de klantkoers verloopt. De vraag is hoe betrouwbaar de reviews zijn. Is het niet dé manier voor bedrijven om positieve reviews over zichzelf op het internet te zetten? Peeter Verlegh, Communicatiewetenschapper aan de UvA nuanceert dat: 'De consument is niet zielig, hij heeft het echt wel in de gaten als het allemaal te positief is.'

Online of offline?
De effectiviteit van offline mond-tot-mond reclame is groter. 'Iemand die jou niet kent luistert ook minder snel naar wat jij te vertellen hebt,' aldus Verlegh. Online bereik je wel meer mensen, maar minder diepgang. Cornelissen: 'bij een offline dialoog kan ik veel meer vragen stellen, en is de kans op het overbrengen van productervaringen groter.'

Werkt het?
Dat we een gratis reclametool zijn, dat vinden marketeers vast geen probleem. 'Als je iemand laat praten over een product, dan werkt dan.' We luisteren makkelijker naar een medeconsument, dan naar een adverteerder,' aldus Verlegh.

De BNR Klantenshow, iedere donderdag van 20.00 uur tot 20.30 uur op BNR Nieuwsradio.

Gerelateerde artikelen