Klantenshow3 nov '11 12:36Aangepast op 8 nov '11 13:51

De macht van de 'prosumer'

Auteur: Lamyae Aharouay

De wat? De prosumer: de meedeproducerende consument. In Nederland behoort ongeveer 20 procent van de bevolking tot deze groep.

Wie is de prosumer?
De consumer valt het best te omschrijven als de producerende consument. "Wij zien het als de hoogst betrokken, de proactieve consument. Een progressieve consument die eigenlijk ook wil meeproduceren", zegt Remko Herremans van Euro RSCG.

Dat bureau volgt de prosumer al tien jaar.  De prosumer is geen innovator, hij is eerder te vergelijken met de early adopter  en de early majority. De prosumer is echter net iets meer dan dat. Herremans: ‘De prosumer heeft veel invloed op zijn omgeving.’ De prosumer is hoogbetrokken, en ziet zichzelf als leider in zijn omgeving. Hij beïnvloedt vaak mensen, en is sceptisch over wat hij leest en ziet over producten.

Hoe is de prosumer te bereiken?
Een steeds meer opkomende manier om de prosumer is crowdfunding. Kleverlaan:  ‘Daarbij laat je de consument meebetalen aan het produceren.’ De crowdfunding-projecten die op dit moment lopen zijn vooral gericht op een financiële bijdrage, maar de kans dat prosumers binnenkort ook creatief bij kunnen dragen is groot.

Ontwikkeling
Consumer generated content neemt steeds meer toe. Zo worden consumenten steeds vaker zelf ingezet in campagnes. Zo laat Lego haar klantenkring meedenken en bedenken wat er ontwikkeld kan worden. Het businessmodel is aangepast, en de ontwerpen komen dus van de eigen klanten.

Gerelateerde artikelen