BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Klantenshow

Critici gebruiken Starbucks’ nieuwste hashtag-campagne voor uiten onvrede

  • Redactie Customer Talk
woensdag 19 december 2012, 10:14 Update: woensdag 19 december 2012, 16:36

Het poneren van een hashtag in de hoop dat consumenten positieve berichten over je gaan tweeten, is geen goede strategie, zo heeft ook Starbucks ondervonden. Afgelopen weekend bracht de koffieketen de hashtag #spreadthecheer in het leven, die door consumenten werd gebruikt om hun onvrede over Starbucks' belastinghandelswijze te uiten. Deze tweets waren op een groot scherm te zien bij het Natural History Museum in Londen.

Critici gebruiken Starbucks’ nieuwste hashtag-campagne voor uiten onvrede
Critici gebruiken Starbucks’ nieuwste hashtag-campagne voor uiten onvrede

De koffieketen Starbucks lanceerde dit weekend een Twittercampagne met de hashtag #spreadthecheer. Hoewel de koffieketen wellicht verwachtte dat consumenten positieve berichten onder deze noemer de wereld in gingen sturen, werkte de campagne averechts. De hashtag werd voornamelijk gebruikt om de onvrede te uiten over hoe Starbucks met hun belasting omgaat.

De negatieve geluiden over de belastingontduiking waar Starbucks van wordt verdacht, blijven bestaan ondanks de toezegging van Starbucks om de komende twee jaar twintig miljoen pond aan belastingen te betalen. Om de schade nog groter te maken, werden de tweets op een groot scherm getoond bij het Natural History Museum in Londen gedurende het weekend.

Starbucks had echter al kunnen weten dat het in het leven roepen van een hashtag tegen je kan werken als ze gekeken hadden naar het bashtagging-voorbeeld van McDonalds, eerder dit jaar. Toen werd de hashtag #McDstories gebruikt om negatieve berichtgeving over de fastfoodketen de wereld in te sturen.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Hoe maak je jouw bedrijf schaalbaar?

Superjachten aan de ketting: 'Het gaat om een grote sector in Nederland'

Klap voor A-merken: 1,5 miljard omzetverlies door prijsstijgingen

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update woensdag, dag 91

Yorick Naeff (BUX) over het einde van de beleggingshype

Het kan Israël niks schelen

Waarom mannetjesmuizen bang zijn voor bananen

Uitbreiden door over te nemen

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden