ING voorspelt 5 miljard omzet voor online supermarkten in 2020
Het ING Economische Bureau voorspelt dat de markt voor online boodschappen kan groeien naar vijf miljard euro in 2020. Belangrijkste redenen voor deze groei zijn volgens de bank de investeringen die worden gedaan in verschillende online distributiemodellen. Bijvoorbeeld het opzetten van afhaalpunten. Ook verwacht de bank dat supermarkten online groei kunnen behalen door de opkomst en het succes van het online kanaal in de non-food detailhandel.
De omzet van online supermarkten stijgt in 2020 naar vijf miljard euro. Dat voorspelt het ING Economisch Bureau. Volgens de bank ligt er voor supermarkten online een grote kans om hun leidende posities in foodretail versterken. Een grote uitdaging voor de groei van online verkoop is volgens ING om relevante doelgroepen zoals gezinnen, welgestelde ouderen en kleine bedrijven via het juiste model te bedienen.
De bank doet deze voorspelling aan de hand van een aantal ontwikkelingen. Zo verwacht de ING de groei voor online supermarkten door de investeringen die nu gedaan worden in verschillende online distributiemodellen, bijvoorbeeld in het opzetten van afhaalpunten, het ontwikkelen van software en het opleiden van personeel. Ook het aandeel van online boodschappen in de omringende landen en de opkomst van het online kanaal in de non-food detailhandel worden gezien als belangrijke ontwikkelingen.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk