BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
De Nieuwe Wereld

De Nieuwe Wereld | Wat als... Nederland filevrij is?

  • Sjors Rodenburg
vrijdag 27 september 2013, 11:44 Update: dinsdag 23 augustus 2016, 14:22
[01-10-2013] Wat als... Nederland filevrij is? [01-10-2013] Column Farid Tabarki

Zonder files elke dag naar je werk. En dus altijd precies weten hoe lang je reis gaat duren. Is dat mogelijk in de nabije toekomst? En wat zou dat betekenen voor zakelijk Nederland? Met andere woorden: Wat als Nederland filevrij is?

Lege snelwegen: droom of werkelijkheid?
Lege snelwegen: droom of werkelijkheid?ANP

Is dat überhaupt mogelijk? Wat betekent dat voor zakelijk Nederland? En wordt het nog wat met die zelfrijdende auto? Daarover ging de eerste aflevering van De Nieuwe Wereld, het nieuwe BNR-programma waar presentator Annette van Soest het vizier iedere week op de toekomst richt.

Geen utopie
Volgens Willem Hartman, voorzitter van Astrin, de brancheorganisatie van de Nederlandse verkeersindustrie, en directeur Traffic & Infra bij Imtech, is een filevrij Nederland wel degelijk ‘zeker geen utopie’, zegt hij. “Met tien à vijftien procent minder auto’s vermijd je vrijwel alle files.”

Hoewel veel Nederlanders nog steeds dagelijks in de file staan, is de filedruk nog zo laag geweest als nu. Piet Rietveld, hoogleraar vervoerseconomie aan de Vrije Universiteit, dankt dit met name aan de economische crisis. “Minder mensen gaan met de auto naar hun werk.” Maar ook het verbreden van bestaande en de aanleg van nieuwe wegen hebben de filedruk fors verminderd.

Nieuw asfalt
Als de economie weer aantrekt en meer mensen met de auto naar hun werk gaan, zal de filedruk weer iets toenemen, voorspelt de vervoerseconoom. Maar voor toestanden zoals voor de economische crisis, toen de filedruk jaar op jaar toenam, hoeven we niet bang te zijn. “We staan er nu beter voor.”

Om definitief een einde te maken aan files moet een aantal knelpunten in het wegennet worden aangepakt, zegt Hartman. Maar omdat Rijkswaterstaat de komende jaren nauwelijks in nieuw asfalt investeert, verwacht hij dat het nog wel even duurt. “Een aan knelpunten die aangepakt moeten worden, zullen blijven liggen.”

Zelfrijdende auto
Verkeerskundige Lars Lutje Schipholt denkt dat de files alleen opgelost kunnen worden door zelfrijdende auto’s. En die komen er sneller aan dan we denken, zegt hij. “Nissan heeft al aangekondigd dat er in 2020 een betaalbare automatische auto komt. In Amerika verwachten ze dat in 2040 vijfenzeventig procent van de auto’s zelf rijdt.”

Volgens Lutje Schipholt hebben zelfbesturende auto’s een ‘enorme impact’ op “Het betekent dat je vele efficiënter kan plannen waardoor je nooit stilstaat.” Ook zullen er minder auto’s komen, omdat bezit minder belangrijk wordt. “Eigenlijk krijgen we gewoon automatische taxi’s”, zegt hij. “Binnen een minuut staat er een voertuig voor je klaar en word je naar je bestemming gereden.”

PodcastRadio
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

S1E9 | 5 maart 2021

Boekenclub: hoe creëer je psychologische veiligheid?

S1E8 I 26 februari 2021

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

De lijdensweg van bouwer Strukton onder 'Tsaar' Sanderink en 'Raspoetin' Van Rijbroek

Opinie | Politieke propaganda

Draagvlak voor avondklok smelt als sneeuw voor de zon

Opinie | Gratis geld voor iedereen!

Hoeveel turbulentie kan de luchtvaart verdragen?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play