BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
De Nieuwe Wereld

De Nieuwe Wereld | Wat als... Nederland filevrij is?

  • Sjors Rodenburg
vrijdag 27 september 2013, 11:44 Update: dinsdag 23 augustus 2016, 14:22
[01-10-2013] Wat als... Nederland filevrij is? [01-10-2013] Column Farid Tabarki

Zonder files elke dag naar je werk. En dus altijd precies weten hoe lang je reis gaat duren. Is dat mogelijk in de nabije toekomst? En wat zou dat betekenen voor zakelijk Nederland? Met andere woorden: Wat als Nederland filevrij is?

Lege snelwegen: droom of werkelijkheid?
Lege snelwegen: droom of werkelijkheid?ANP

Is dat überhaupt mogelijk? Wat betekent dat voor zakelijk Nederland? En wordt het nog wat met die zelfrijdende auto? Daarover ging de eerste aflevering van De Nieuwe Wereld, het nieuwe BNR-programma waar presentator Annette van Soest het vizier iedere week op de toekomst richt.

Geen utopie
Volgens Willem Hartman, voorzitter van Astrin, de brancheorganisatie van de Nederlandse verkeersindustrie, en directeur Traffic & Infra bij Imtech, is een filevrij Nederland wel degelijk ‘zeker geen utopie’, zegt hij. “Met tien à vijftien procent minder auto’s vermijd je vrijwel alle files.”

Hoewel veel Nederlanders nog steeds dagelijks in de file staan, is de filedruk nog zo laag geweest als nu. Piet Rietveld, hoogleraar vervoerseconomie aan de Vrije Universiteit, dankt dit met name aan de economische crisis. “Minder mensen gaan met de auto naar hun werk.” Maar ook het verbreden van bestaande en de aanleg van nieuwe wegen hebben de filedruk fors verminderd.

Nieuw asfalt
Als de economie weer aantrekt en meer mensen met de auto naar hun werk gaan, zal de filedruk weer iets toenemen, voorspelt de vervoerseconoom. Maar voor toestanden zoals voor de economische crisis, toen de filedruk jaar op jaar toenam, hoeven we niet bang te zijn. “We staan er nu beter voor.”

Om definitief een einde te maken aan files moet een aantal knelpunten in het wegennet worden aangepakt, zegt Hartman. Maar omdat Rijkswaterstaat de komende jaren nauwelijks in nieuw asfalt investeert, verwacht hij dat het nog wel even duurt. “Een aan knelpunten die aangepakt moeten worden, zullen blijven liggen.”

Zelfrijdende auto
Verkeerskundige Lars Lutje Schipholt denkt dat de files alleen opgelost kunnen worden door zelfrijdende auto’s. En die komen er sneller aan dan we denken, zegt hij. “Nissan heeft al aangekondigd dat er in 2020 een betaalbare automatische auto komt. In Amerika verwachten ze dat in 2040 vijfenzeventig procent van de auto’s zelf rijdt.”

Volgens Lutje Schipholt hebben zelfbesturende auto’s een ‘enorme impact’ op “Het betekent dat je vele efficiënter kan plannen waardoor je nooit stilstaat.” Ook zullen er minder auto’s komen, omdat bezit minder belangrijk wordt. “Eigenlijk krijgen we gewoon automatische taxi’s”, zegt hij. “Binnen een minuut staat er een voertuig voor je klaar en word je naar je bestemming gereden.”

PodcastRadio
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Toekomst van Oekraïne | Jaap de Hoop Scheffer

Oekraïne-update dinsdag, dag 90

Koster en Van Dijk: De rookgordijnen van John de Mol

Cindy Kremer (Vereniging Eigen Huis) over de verplichte warmtepomp

Een meldpunt tegen een journalist? Dat verwacht je hooguit bij Trump

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden