De Nieuwe Wereld19 dec '13 15:17Aangepast op 25 aug '16 14:19

BNR De Nieuwe Wereld | Wat als… we alles kunnen printen?

Auteur: BNR Webredactie

Niet meer wachten op massaproducten uit fabrieken, maar zelf een telefoon, stoel of kledingstuk printen als je het nodig hebt. Hoe ziet De Nieuwe Wereld eruit als we alles kunnen printen?

Wat kunnen we in de toekomst allemaal printen? Wat betekent dit voor de productieketen? Wat betekent het voor massaproductie? Voor welke bedrijven is de techniek geschikt? En hoe pas je 3D-printen dan succesvol toe?

Verbeelding
Daarover ging de veertiende uitzending van De Nieuwe Wereld, waar Annette van Soest ons meenam naar 2031, het jaar waarin je de nieuwste telefoons niet meer in de winkel koopt, maar uit je printer laat komen.

Erik de Bruijn van Ultimaker: “Straks is het zo dat alleen nog je verbeelding een beperkende factor is.” Hij noemt het grootste verschil met massaproductie: “Je kunt vormen maken die er ook op ruimtelijk niveau compleet anders uitzien dan dat we gewend zijn. Je hebt geen mal meer nodig, zoals nu met spuitgieten het geval is.”

Dat betekent volgens De Bruijn dat de vrijheid veel groter is dan bij massaproductie, je kan elk product naar eigen inzicht aanpasen.

Revolutie 
Volgens Jonas Martens van Better Future Factory is het voorbeeld van je eigen telefoon printen niet ver meer weg: “Dat kan bijna nu al. Vrijwel alle onderdelen kan je al printen. Dus op een paar onderdelen na, kan je je telefoon ophalen bij een 3D-printer.”

Ook op medisch gebied kan de techniek voor een revolutie zorgen. “Ik zie in de toekomst absoluut voor me dat organen kan printen,” zegt Anush Martirossian van Ground3d. “Dan kan je het DNA van de persoon voor wie het orgaan bedoeld is, gebruiken bij het printen.” Op die manier zijn donoren niet meer nodig.

Erik de Bruijn denkt dat we moeten afwachten of het kopiëren echt een probleem gaat worden. “Je kunt het vergelijken met gewone kopieerapparaten. Toen die op de markt kwamen, dachten mensen dat er geen boeken meer verkocht zouden worden omdat iedereen alles zou kopiëren.”

Origineel 
Anush Martirossian denkt dat je als bedrijf moet zien te bereiken dat het origineel als waardevol wordt gezien. “De ervaring dat de klant zich wil associëren met jouw merk, die moet je vasthouden en verstevigen.”

Goed op de vraag van de klant kunnen inspelen, is juist commercieel gezien ook interessant vult De Bruijn aan. “Maatwerk kost niets extra, maar levert wel veel meer op.” Hij noemt Nike als voorbeeld. “Daar kan je zelf online je schoenen samenstellen, consumenten hebben daar al snel het dubbele voor over omdat daar een persoonlijke touch aan zit.”

Hype 
Ondanks alle mogelijkheden, zijn er nog bedrijven die 3D-printen nog als een hype zien. Maar dat stadium zijn we volgens Martirossian al lang voorbij. “Het is interessant voor elk bedrijf dat iets maakt. Je hoeft niet meer te gokken waar je markt op zit te wachten. Je kunt zonder dure mallen, en zonder grote voorraden, snel je product op de markt brengen en testen.”

Gerelateerde artikelen