Verboden Toegang20 jul '17 21:14Aangepast op 27 jul '17 14:11

Het treinlab van de TU Delft

Auteur: Jolijn Mes

Plekken die eigenlijk gesloten zijn, gaan voor BNR voor één keer open. Vandaag een kelder, diep onder de TU Delft, waar ze proberen uit te vinden hoe blaadjes op het spoor in de toekomst geen vierkante wielen meer veroorzaken bij treinen.

HH/Bert Spiertz
HH/Bert Spiertz

Het onderzoek is van het grootste belang, want Nederland heeft één van de drukste spoorwegnetten ter wereld. Al die treinen, kilometers rails en verbindingen: het luistert nauw.

Als de installatie draait is de ruimte voor iedereen gesloten zegt Jan Moraal van de TU Delft: 'Dat is vanwege de veiligheid, maar ook omdat we met dingen bezig zijn die nog in ontwikkeling zijn. Daar wil je geen pottenkijkers bij. Er moeten namelijk niet de verkeerde conclusies uit getrokken worden.'

Elke tien seconden een trein

De installatie zelf is een schaalmodel waarin vier treinwielen in een rondje over een stukje spoorbaan rijden. 'We kunnen op volle snelheid veertig wielen per tien seconden laten passeren', zegt Moraal. 'Een gemiddelde personentrein heeft pak ‘m beet veertig wielen, dus elke tien seconden rijdt hier een trein voorbij. Deze installatie is uniek in de wereld op deze schaal.'

Vanmiddag heeft Moraal al wat blaadjes uit de tuin meegenomen en op de rails gelegd: 'Die zijn we nu aan het uitrijden en zijn al helemaal uitgesmeerd. Die zie je niet meer. Daarna kijken we of de rails glad zijn geworden.'

Echte rails

De rails worden nu nog van materiaal gemaakt dat net een beetje anders is dan het materiaal dat gebruikt wordt voor échte rails. Maar daar komt binnenkort verandering in. Moraal: 'We gaan binnenkort met rails testen die we maken uit de kop van een echte spoorstaaf. Hopelijk zullen we dan de dingen die in de praktijk gebeuren, hier kunnen nadoen.'

Lees hier alle verhalen in de serie Verboden toegang

Gerelateerde artikelen