BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR In Alle Staten

Californië: open cabrio met de airco aan

  • Bernard Hammelburg
maandag 6 juni 2016, 15:22 Update: woensdag 15 juni 2016, 16:47

En wij maar denken dat het kalifaat in Syrië en Irak ligt. Of dat we het Ottomaanse Rijk bedoelen. Maar in het westen van de Verenigde Staten? Nee, toch?

Ja, hoor. Californië ontleent zijn naam aan een 16e-eeuws sprookje, waarin een paradijselijk eiland voorkomt, California. Dat kwam uit het Moors-Spaans uit de 15e eeuw, van het Arabische woord ‘kalif’ of ‘kalifa,’ wat zoiets betekent als goddelijke vertegenwoordiger op Aarde. Spaanse ontdekkingsreizigers noemden het gebied dat nu Baha California heet (in Mexico) en Californië dus het kalifaat. Laat IS het maar niet horen.

BNR In Alle Staten

Terug naar de kaart

Het is wel een passende naam, want Californiërs beschouwen hun staat als gidsland. Ze zich zichzelf als onafhankelijk, toonaangevend, trendsettend en als meesters van de innovatie. Dat laatste klopt zeker: nergens in Amerika is het innovatieve vernuft zo groot als in Californië. Maar nergens in Amerika zie je zoveel technologische, planologische en maatschappelijke tegenstellingen.

Misschien wel meest voor de hand liggende tegenstrijdigheid vormt de vraag waarom je er zou willen wonen, recht boven de San Andreas Fault. Van die kolossale, ondergrondse scheur in de Aarde staat immers vast dat hij vroeg of laat een vernietigende aardbeving zal veroorzaken. De kans daarop ligt tussen de 80 en 99 procent, dus dát de ‘big one’ komt, staat vast, en ook dat die veel groter zal zijn dan de klap van 7,6 op de schaal van Richter die in 1906 San Francisco in puin legde. Wat niemand weet is wannéér, maar in Californië wonen is een regelrechte gok. Bijna veertig miljoen mensen nemen die gok. In geen enkele staat wonen zoveel mensen, een op de acht Amerikanen woont in Californië.

Nog zo’n tegenstrijdigheid: de auto. Nergens ter wereld is dat zo’n heilige koe, en nergens ter wereld speelt de status zo’n absurde rol. Miljoenen Californiërs rijden in peperdure, auto’s, die ze zich eigenlijk niet kunnen veroorloven, wonen in piepkleine flatjes, moeten beknibbelen op eten en kleding, maar komen voorrijden in een bij voorkeur Duitse, Italiaanse of Britse bolide in cabrioletuitvoering. Steevast op afbetaling, waardoor de dealers vaak meer verdienen aan de financiering dan aan de verkoop van auto’s. Daar staat tegenover dat hetzelfde Californië de eerste staat was die begon na te denken over de schade die auto’s aanrichten aan het milieu. Als eind jaren zestig kwam de eerste wet over loodvrije benzine en het monteren van een katalysator in elke auto. In 1973 werd dat verplicht. De rest van Amerika, maar ook Europa, vond dat toen nog links geitenharensokken-geneuzel, maar een paar jaar later was elke Amerikaanse staat om. Voordat iemand op het idee kwam, gingen de bussen in Los Angeles op ethanol rijden in plaats van benzine.

Over bussen gesproken, weer zo’n tegenstelling. Tot een jaar of tien geleden had Los Angeles, de op een na grootste Amerikaanse stad, nog nauwelijks openbaar vervoer. Nu rijden en treinen en bussen, maar het systeem is zo rampzalig slecht dat die doorgaans volgepropt zitten met toeristen en armen die zich echt geen auto kunnen veroorloven. Het is niet ‘het busje komt zo’, maar meestal ‘het busje komt nooit.’ Het lukt gewoon niet, ook omdat ze niet echt willen. Bij elk bezoek verbaas ik me weer over de diepe minachting waarmee Californiërs over openbaar vervoer spreken, als een soort principe, terwijl de files op de ‘freeways’ zo overweldigend zijn dat je in en rondom Los Angeles nooit meer dan twee afspraken op een dag kunt maken. Elke rit is minstens twee uur heen en twee uur terug, om gek van te worden. Maar ook daar staat weer iets tegenover: in zijn geboorteplaats San Francisco is Uber zo’n enorm succes dat het bedrijf hard op weg is de belangrijkste vorm van openbaar vervoer te worden.

Dossier Verkiezingen VS

En over tegenstellingen gesproken: Los Angeles is, voor zover ik heb kunnen nagaan, de enige metropool ter wereld die is gebouwd op een plek waar nauwelijks natuurlijke waterbronnen zijn. Tachtig procent van het drinkwater wordt uit het Sierra Nevada gebergte en uit de Colorado Rivier gepompt, allebei bijna vierhonderd kilometer ver. Alsof je in Rotterdam water gebruikt uit bronnen in Parijs. In de speelfilm ‘Chinatown’ uit 1973 zit een schitterend zinnetje: ‘Onder dit gebouw, onder elke straat, zit een woestijn.’ Het kost miljarden en als, zoals met regelmaat voorkomt, er een lange periode van droogte is, moet de gouverneur de noodtoestand uitroepen en rantsoeneren Los Angeles en de buitensteden het watergebruik.

Als je eenmaal op dat dubbele beeld en die tegenstellingen let, wordt je er bijkans scheel van. Op een hete dag reed ik met iemand mee in een BMW, uiteraard een cabrio. Het dak was open, maar de airconditioning stond aan. Als mensen de deur uitgaan, laten ze de lichten branden. Maar Californië was ook de eerste staat ter wereld die het plastic boodschappentasje in de ban deed. Dat vonden heel veel Californiërs flauwekul, maar inmiddels volgt de rest van het land, en de wereld. In Nederland duurde het tot 2016 voordat we ertoe overgingen.

Tenslotte een tegenstrijdigheid met ons eigen, Nederlandse kijk op de Verenigde Staten. Veel Nederlanders – en andere Europeanen – willen niet dat de EU ‘de Verenigde Staten van Europa’ wordt, omdat we dan teveel soevereiniteit moeten inleveren. Als er één staat is die bij voortduring laar zien dat Amerikaanse staten soeverein zijn, is het Californië. Het opvallendste voorbeeld is dat van de ‘propositions,’ de referenda die bij elke verkiezing in Californië op het stembiljet staan.

In 1978, bijvoorbeeld, stemde een grote meerderheid voor gedeeltelijke afschaffing van de onroerendgoedbelasting, met als reden dat uit die belasting het openbaar onderwijs wordt betaald. Dat is onredelijk tegenover alleenstaanden en ouderen, zo redeneerden de opstellers van het referendum. Daardoor zakten de openbare scholen in een acute crisis. Het duurde jaren voordat het staatsregering en -parlement het besluit met andere fiscale wetten compenseerde. De ‘belastingopstand’ was trouwens op gang gebracht door de gouverneur van Californië, Ronald Reagan, de latere president. Reagan had een broertje dood aan belastingen, en ergerde zich kapot aan school- en collegegeld als onderdeel van de belasting op vastgoed, en al helemaal omdat mensen die hun kinderen voor veel geld naar een bijzondere, religieuze of privéschool sturen dus ook meebetalen aan het openbaar onderwijs. Reagans afkeer van belastingen was een van de redenen van zijn succes in de presidentsverkiezingen van 1980. Het is een eigenwijs volkje, daar in het verre Amerikaanse kalifaat.

Bernard Hammelburg
Bernard Hammelburg

Bernard Hammelburg

Follow on twitter Visit on External Website Email

Elke woensdag een nieuwe column.

Buitenlandcommentator Bernard Hammelburg gaat in zijn column in op de zaken van wereldbelang en plaatst de internationale politiek in context.

BNR app iTunes Spotify RSS
Bernard HammelburgCaliforniëIn Alle StatenVerenigde Staten
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Prik iedereen, daarna paspoort'

#65 Corona, Cancun Cruz en conservatieve radio

Opinie | Afrekening

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Thierry Baudet en het Neurenberg-tribunaal

Opinie | Het vingerhoedje is half vol

BREEKT | 'Europa moet een vaccinatiepaspoort invoeren'

'Prik iedereen, daarna paspoort'

BNR Zakendoen Energiedebat #2: Duurzame warmte

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play