BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Hemmen

'Na zomer van start met NPO 1,2 en 3'

  • Thijs Baas
dinsdag 21 januari 2014, 11:11
"We gaan NPO toevoegen aan de zendernamen en onderzoeken zullen bepalen wanneer we dat gaan doen, maar zeker dit jaar nog. Ik denk na de zomer."  "Je kunt ook kijken naar waardering voor een omroep, fans of het aantal likes." "Alles wat Nederland aangaat en Nederland verbindt hoort thuis op de publieke omroep.Studio Sport is één van de prioriteiten als het in het evenementenveld past."

De televisie- en radiozenders van de Nederlandse Publieke Omroep krijgen nog dit jaar de toevoeging NPO. Dat zegt Shula Rijxman, lid van de Raad van Bestuur van de NPO, tegen BNR's Paul van Liempt.

"Na de zomer komt er een nieuwe NPO 1, 2 en 3. Dat doen we stap voor stap en we meten ook steeds hoe de stap uitpakt. Mensen moeten bekend worden met NPO. Het is noodzakelijk om vindbaar en herkenbaar te zijn in het medialandschap. NPO wordt het dragende merk. We gaan NPO toevoegen aan de zendernamen en onderzoeken zullen bepalen wanneer we dat gaan doen, maar zeker dit jaar nog. Ik denk na de zomer." 

Ook de discussie over het aantal netten is van belang, zegt Rijxman, al is het alleen al omdat het van belang is om de verschillende doelgroepen te bereiken. Dat het derde net na het vertrek van De Wereld Draait Door in zwaar weer verkeert, doet daar niets aan af. "Als je er een net vanaf haalt ga je Sterinkomsten missen. Een net is een soort etalage, het hoeft geen geld op te leveren. Ik hoop van harte dat het aantrekt, maar we doen eerst een onderzoek, en dan de volgende stap."

Ledenaantallen
Als het aan Rijxman ligt wordt ook snel korte metten gemaakt met de focus op de ledenaantallen van de verschillende omroepen. Die brengt volgens haar de verkeerde prikkel met zich mee. "Je kunt ook kijken naar waardering voor een omroep, fans of het aantal likes." En dat bracht Rijxman tijdens de nieuwjaarsreceptie van de NPO behoorlijk nadrukkelijk naar voren, wat haar op het verwijt kwam te staan dat er te weinig aandacht was voor de kwaliteit van de programma's. "Dat leidde tot veel emotie", erkent ze nu.

De NPO moet al met al persoonlijker, directer en belangrijker worden, vindt Rijxman. "Dat is de rol die de publieke omroep voor zichzelf ziet weggelegd in de toekomst. Maar dan moeten wel alle publieke omroepen intensiever met elkaar samenwerken."

BezuinigingenMediaNPOomroepenTelevisie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden