Hemmen12 feb '13 20:40

Nederland is braafste cookie-jongetje van de klas

Auteur: Thijs Baas

De Nederlandse cookiewet maakt het voor marketingbureaus steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Ze krijgen veel moeilijker een beeld van het online reilen en zeilen van hun klanten.

Tegelijkertijd bestaat er veel onduidelijkheid over de wet, zegt Heleen van Oord, oprichter van DQ&A Media Group. "We zien dat Nederland afwijkt van de rest van Europa. Onbegrijpelijk, ik weet niet waarom we het braafste jongetje van de klas willen zijn. We krijgen heel veel vragen internationaal wat er hier in hemelsnaam aan de hand is."

Probleem is dat in heel Europa cookiewetgeving wordt gesmeed op basis van opt-out, zegt Van Oord. "Waar een beetje aan voorbij wordt gegaan in de discussie is dat allerlei redacteuren en journalisten gewoon betaald moeten worden, terwijl content in principe gratis toegankelijk is. Fantastisch - daardoor kunnen we dat allemaal consumeren - dus advertenties zijn er ook zodat we allemaal gratis de content toegankelijk hebben."

In feite is Nederland op het gebied van cookies nog dolende, zegt Van Oord als ze de Nederlandse worsteling met cookiewetgeving aan buitenstaanders probeert uit te leggen. "Wij proberen daar als industrie aan mee te werken. Onze brancheverening IHB doet heel veel goed werk, om dat verder te gaan normaliseren."

Miljardenindustrie
Online-advertising is inmiddels ook in Nederland een miljardenindustrie die al groter is dan de markt voor de televisiereclames. Heleen van Oord, als oprichter van het internationale online marketingbureau DQ&A stond aan het prille begin van de revolutie. Inmiddels zit haar bedrijf in negen landen, verdeeld over drie continenten. En met Turkije komt daar nu een nieuw land bij.

"We zien dat echt als een sales-kantoor. We nemen de beslissing over twee maanden, maar het ziet er positief uit. In Istanbul is een unieke vibe. Daar is een ondernemersmentaliteit, heel open, en daar gebeurt het. Je praat over zo'n 200 miljoen mensen, een gemiddelde leeftijd van 26 jaar. En dat is waanzinnig interessant voor e-commercebedrijven."

Spanje
Een heel andere markt dan Spanje, waar DQ&A dankzij MSN ooit ook belandde. Een hoge werkloosheid, maar dat heeft ook weer zo zijn voordelen. "Het is natuurlijk een markt waarvan je denkt: wat moet je er? De helft van de jongeren is werkloos en dat heeft als voordeel dat er heel veel talent beschikbaar is. We hebben daar echt een droomteam geformeerd dat het relatief goed doet." 

In Zweden werd eerder al bewezen dat het bureau niet te beroerd is zich volledig terug te trekken als de markt simpelweg niet goed genoeg is. "Een hele gefragmenteerde markt, hoge loonkosten, heel veel concurrentie en de declaraties van onze man daar waren hoger dan de inkomsten die we binnenkregen. Dus toen dachten we: daar moeten we maar mee stoppen."

De groei in de branche is sowieso het probleem niet, al is het altijd dansen op de vulkaan. "Wat we wel zien is dat de groei dit jaar geraamd wordt op een minder percentage dan het jaar daarvoor. Waar we toen nog double digit-growth hadden, is dat nu rond de 5 à 6 procent, nog altijd heel acceptabel als je kijkt naar andere branches. Het is een groeimarkt en ik denk dat je daar nog steeds veel kunt betekenen."

Gerelateerde artikelen