BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Hemmen

'De Mol moet liefde van de kijker terugwinnen voor SBS'

  • Thijs Baas
maandag 3 februari 2014, 11:56
Over Binck Bank: "Ik denk dat Binck zelfstandig een hele gezonde toekomst tegemoet gaat. Ik denk niet dat een overname voor de hand ligt, ik denk eerder dat het voor de hand ligt dat Binck zelf iets overneemt." "Wees lief voor je concurrent, want voor je het weet is het je collega en daarna misschien je baas." "Van Thillo van de Persgroep is een ongelofelijk fenomeen. Hij heeft uitgedragen dat hij van kranten houdt en dat is de basis waar al die kranten op drijven."

SBS zou veel meer moeten inzetten op het terugwinnen van de liefde van de kijker. Dat zegt SBS 6-oprichter Fons van Westerloo tegen BNR. En dat kan het best met John de Mol aan het roer. "Ik vind het volslagen bezopen dat we voor een typisch Nederlandse zender als SBS een Fin nodig zouden hebben."

Met de zender Talpa is De Mol destijds veel te vroeg gestopt, vindt Van Westerloo. "Ik herinner me zo goed dat Joop van den Ende tegen me zei: 'let op, John houdt niet van geld verliezen'. Later heeft hij toegegeven dat hij het nog anderhalf jaar had moeten doen, dan was het een groot succes geworden. Ik heb al die programma's naar RTL gehaald en die werden allemaal succesvol." 

Liefde terugwinnen
Van Westerloo sprak na de fusie van De Mol en Sanoma onder meer de eerste directeur van SBS 'nieuwe stijl' onder meer over het belang van de liefde van de kijker. Daarvoor is een identiteit nodig, en die was op een gegeven moment veel breder dan SBS in het begin was. De programma's waren niet zo slecht, met groot amusement, speelfilms en serieus drama, maar het had geen binding met de kijker. En als twee aandeelhouders dan permanent met elkaar overhoop liggen in de publiciteit, vindt de kijker het helemaal niet meer interessant."

Voor Sanoma is televisie een betrekkelijk nieuwe wereld, zegt Van Westerloo. Het is daarom niet verstandig als het Finse uitgeversconcern de leiding zou krijgen over SBS. Bovendien lijkt het bedrijf niet bereid de expertise in huis te halen die nodig is om meer zicht te krijgen op de televisiewereld. "Het is merkwaardig dat zo'n Sanoma niet even een oprichter belt die er - in alle onbescheidenheid - wel een beetje verstand van heeft."

Warner en Eyeworks
Via zijn schoonzoon heeft Van Westerloo ook zicht op de ontwikkelingen rond de overname van Eyeworks door Time Warner. Een weloverwogen deal, meent hij. "Ik vind het logisch dat ze een productiemaatschappij willen overnemen die ook internationaal furore maakt. Europese quota schrijven voor dat minstens 25 procent van de productie in Europa besteed moet worden. Het is interessant: Warner heeft in Europa weinig productiecapaciteit, dus er moet een Europese productiemaatschappij worden samengesteld."

Fons van WesterlooMediaSBSTelevisie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Toekomst van Oekraïne | Jaap de Hoop Scheffer

Koster en Van Dijk: De rookgordijnen van John de Mol

Oekraïne-update maandag, dag 89

De laatste van Marianne

Opinie | Foute beleid uit de jaren '70 wordt herhaald

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden