Hemmen6 dec '13 13:40Aangepast op 6 dec '13 14:08

De spagaat van 'mediadorp' Hilversum

Auteur: Thijs Baas

Hilversum moet zijn positie als dé mediastad van Nederland koesteren en versterken, om zich te wapenen tegen het 'outdated' beeld dat meer en meer mediabedrijven de Gooise stad de rug toekeren. Dat zegt Pieter Broertjes, burgemeester van Hilversum, tegen BNR's Paul van Liempt.

Een serieuze aanval van Amsterdam op het radio- en televisiebastion Hilversum is volgens Broertjes niet aan de orde. "We hebben heel veel werk verzet de afgelopen twee jaar. Amsterdam is groot en Hilversum is klein, maar dat neemt niet weg dat de concentratie van mediabedrijven in Hilversum enorm is; Hilversum herbergt 1.600 mediagerelateerde bedrijven, en we verdienen 2,7 miljard euro bruto aan mediagerelateerde omzet."

Toch vindt Broertjes het jammer dat Hilversum steeds wordt afgerekend op het beeld dat het eigenlijk zijn langste tijd als mediahoofdstad gehad heeft. "Met Hilversum 2.0 zijn we aan het werk met nieuwe media en gaming. Het is een beeld en de feiten zijn anders. Hilversum is nog altijd de mediastad van Nederland en moet dat blijven. De stad heeft die waarde ook te verliezen. We zijn bezig samen te werken met Amsterdam en Utrecht, om elkaar te versterken."

Één regio
Zijn Amsterdamse ambtsgenoot Eberhard van der Laan zou hij bij buitenlandse reizen kunnen vergezellen als 'vice-burgemeester van Amsterdam, verantwoordelijk voor de media'. "Eén regio, daarin blijft Hilversum Hilversum, en daarin zijn de media geconcentreerd. En in Almere zijn de grote databedrijven geconcentreerd en in Utrecht de kennisinstellingen."

In Brussel, benadrukt Broertjes, nemen ze je alleen nog serieus als je namens een grotere regio spreekt en niet alleen namens Hilversum, óf Utrecht, óf Amsterdam. "We moeten echt gaan denken in grotere eenheden en dan is Amsterdam natuurlijk dominant als metropool. Daarom is het geen conflict. Ik zou het geen probleem vinden als het een eenheid wordt. Maar ik wil wel dat een instituut als Beeld en Geluid bevestigt dat Hilversum een concentratie heeft van mediabedrijven, oud en nieuw."

Media valley
Broertjes denkt aan een soort media valley; een conglomeraat van grotere en kleinere steden, die elkaar versterken richting Europa. En Hilversum is daarin een belangrijke schakel, al is het Mediapark volgens Broertjes voor verbetering vatbaar. "Dat kan veel beter. Het moet een campus worden met studenten, HKU en een hogeschool. Voordat je het kind met het badwater weggooit: 90 procent van de televisieprogramma's komt nog steeds vanuit Hilversum, en 85 procent van de radioprogramma's."

Het is lastig, beaamt Broertjes, want Hilversum is ook gewoon een stad in het Gooi. Maar de liefde moet wel van twee kanten komen. "De politiek heeft veel te lang met de rug naar die parel gestaan. Ik ben als 'mediaburgemeester' de eerste die daar een beetje oog voor heeft. Dat had veel eerder moeten gebeuren. We zijn bezig om de verbinding tussen politiek en media hechter te maken.

Gerelateerde artikelen