Bank werkt niet vanuit het hart
De bankensector is niet veranderd vanuit het hart, maar omdat de toezichthouder dat eist. Omdat het niet waarachtig is, geloven klanten het niet.
Dit zei Peter van der Slikke vandaag tegen BNR’s Paul van Liempt. Slikke werkte jarenlang in de bancaire sector en legt in zijn boek Ontmaskerd genadeloos bloot hoe het eraan toe gaat bij de banken.
Andere cultuur
Slikke werkte zelf als bankier bij onder andere ABN Amro en Van
Lanschot en geeft in zijn boek een onthullend kijkje achter de schermen. Dat de
klant nog altijd niet centraal staat, wordt in zijn boek pijnlijk duidelijk: “ABN
Amro is heel lang een adviesbank geweest, maar dat veranderde in 2002. Door
Rijkman Groenink is er een hele andere cultuur bij ABN gekomen. Er werd ineens
gewerkt met enorme targets en dat is niet in het belang van de klant”.
Slikke legde tegen Van Liempt uit dat er ineens lijstjes met doelen aan de muur verschenen. En omdat de adviseurs de targets haalde, werden dezen steeds hoger. Adviseurs werden ‘dozenschuivers’. “Eerst was het advies aan de klant het belangrijkste en dat veranderde in de verkoop van producten.”
Nestbevuiler
Slikke is niet bang een nestbevuiler genoemd te worden. Hij
vertelde al door diverse oud-collega’s te zijn gebeld om hem te complimenteren
voor zijn onthullingen. Maar in de tijd dat Slikke nog bij de bank werkte,
waren zijn kritische noten minder populair. “In het begin zag ik de targets als
een spel, maar later begon ik de effecten te zien: ontevreden klanten. Maar
steeds als ik daar intern over sprak, haalde ik bakzeil.” En dus was het genoeg
voor hem: “Op een dag realiseerde ik me dat ik mijn klanten niet meer recht in de
ogen kon kijken en toen heb ik de knuppel in het hoenderhok gegooid.”
Risicovolle beleggingen
Klanten werden geadviseerd om te
investeren in zeer risicovolle beleggingen. En klanten gingen daarin mee, maar
dat is volgens Slikke niet vreemd: “Iedere Nederlander zal tegen zijn financieel
specialist zeggen dat hij het hoogste rendement wil en het minste risico. Maar specialisten moeten zeggen dat dit niet altijd realistisch is.”
Dat de bankenwereld aan het veranderingen is, erkende Slikke. Maar dat is niet omdat de bank dat doet voor de klant, maar vanwege de nieuwe regels. Toch ziet de nieuwbakken schrijver dat sommige dingen niet veranderen: “Ik zie wel degelijk een verandering. Maar ik zie ook nog iedere dag advertenties van beleggingsfondsen. Als blijkt dat 85 procent van de beleggingsfondsen het slechter doen dan de markt, dan ga je daar toch niet mee adverteren.”
Theemuts
De hele houding binnen de bank is volgens Slikke een die van weinig respect
voor de klant. Bij de private banking-tak van ABN werden oudere dames
theemutsen genoemd. We kenden natuurlijk al het verhaal van Goldman Sachs, daar werden klanten Muppets genoemd, maar het
gebeurde dus ook gewoon in Nederland. “Er is weinig respect voor klanten.”
Peter van der Slikke werkte eerst als HR-manager en heeft later op de afdeling beleggingen gewerkt, tot hij dus zogezegd de knuppel in het hoenderhok gooide. Inmiddels heeft hij een adviesbureau. En met zijn bureau wil hij laten zien dat je als financieel adviseur wel volledig onafhankelijk kan zijn. Zijn klanten betalen alleen voor advies, Slikke verdient dus niets aan financiële producten.”Als adviseur moet je je in het belang van de klanten kunnen opstellen, onafhankelijk. Onafhankelijkheid is dat je geen financieel belang hebt bij de verkoop van producten. Klanten betalen ons voor de werkzaamheden die ik verricht.”
Slikke ging ooit bij de bank werken, omdat hij dacht dat het een degelijke bedrijfstak was. “Als je adviseur bent moet je degelijk zijn, maar de adviseur bij de bank moest gewoon ordinair producten verkopen.”