BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Hemmen

De beursvloer als reclamezuil

  • Anne-Greet Haars
maandag 29 oktober 2012, 11:10
Frank Slootman: "Eén van de belangrijkste aspecten van de Facebook-beursgang is puur de schaal waarop deze werd ondernomen: deze was gigantisch groot." Slootman: “Het ministerie van Economische Zaken doet het erg goed. Ze differentiëren zich sterk ten aanzien van andere landen in Europa.”

Het Amerikaanse bedrijf ServiceNow ging niet naar de beurs voor het geld, maar voor aandacht. “Het was een manier om je te positioneren in de markt”, zegt CEO Frank Slootman.

Het Amerikaanse bedrijf ServiceNow levert software oplossingen voor IT-afdelingen. Die software is er op gericht dat mensen zelf problemen kunnen op lossen. “De hele workflow van activiteiten wordt aangestuurd door onze systemen”, vertelt Frank Slootman, de Nederlanse CEO van Service Now, maandagochtend op BNR.

Klanten
En het bedrijf groeit snel. “Er werken ruim 1.000 mensen bij ServiceNow”, zegt Slootman. "De belangrijkste klanten van ServiceNow zitten voornamelijk in de financiële hoek, zoals UBS, MorganStanley, Deutsche Bank. De klanten in Nederland zijn onder andere PWC, KPN en ASML."

Beursgang
De beursgang deze zomer, als eerste techbedrijf na Facebook, was succesvoller dan die van zijn voorgangers. "De beursgang was niet nodig om kapitaal op te halen, meent Slootman. “Het was een branding-event: een manier om je te positioneren in de markt.”

“We worden constant geconfronteerd door klanten die zich afvragen wie we zijn. Op deze manier kunnen ze allemaal informatie over ons vinden. We zijn helemaal transparant naar de markt toe. “

Facebook
Ten opzichte van de Facebook is de beursgang van ServiceNow een stuk conservatiever geweest. “Het is een veel kleinere aanbieding geweest dan wat Facebook heeft gedaan. We hebben minder dan 10 procent van onze uitstaande aandelen aangeboden aan het publiek: dat is een vrij kleine hoeveelheid. “

Het is wel de bedoeling om in de toekomst nog meer aandelen naar buiten te brengen. “Dat moet absoluut gebeuren, maar wel op een beheerste manier. Anders krijg je een hoop instabiliteit qua pricing en volume.”

Te groot
Volgens Slootman had Facebook beter veel minder aandelen naar buiten kunnen brengen. “Eén van de belangrijkste aspecten van de Facebook-beursgang is puur de schaal waarop deze werd ondernomen: deze was gigantisch groot. Dan neem je risico’s op een gebied waar je niet weet wat er kan gebeuren."

Hoofdkantoor Amsterdam
ServiceNow heeft in Amsterdam het hoofdkantoor voor Europa, het Midden-Oosten, Azie en Afrika geopend. “Amsterdam is een goede locatie qua logistiek”, vertelt Slootman. “Het ministerie van Economische Zaken doet het erg goed. Ze differentiëren zich sterk ten aanzien van andere landen in Europa.”

Fiscale voordelen
Volgens Slootman heeft het ministerie echt aan ze getrokken om het bedrijf binnen te halen. “Dit soort beslissingen worden echt niet genomen omdat Amsterdam zo’n leuke stad is of omdat de CEO een Nederlander is. De fiscale overwegingen zijn bijzonder sterk.”

“Eén van de dingen die de Nederlandse overheid doet is dat we niet worden belast op buitenlands inkomen, maar alleen op binnenlands inkomen. Dat is in Amerika en vele andere landen niet zo.”

frank slootmanRuud Hendriksservicenow
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Gratis geld voor iedereen!

Draagvlak voor avondklok smelt als sneeuw voor de zon

Heeft de fiets meer potentie dan we denken?

Martijn van Loon (British American Tobacco Nederland) over de toekomst van de tabaksindustrie

De Ochtendspits | 8 maart

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play