Animatiesector zit in de lift
Reclame, voorlichtingsfilms en tv-series: animatie is overal en ook in Nederland zit de sector in de lift. Maar de sector heeft te maken met een sterke internationale concurrentie.
Arnoud Rijken is mede-eigenaar van het Utrechtse animatiebedrijf iL Luster Producties. Zijn bedrijf is één van de productiefste in deze sector.
Brede sector
Bij animatiefilms denk je toch vaak aan tekenfilms, maar de sector is veel breder. “Wij zijn zelf begonnen met korte kunstzinnige animatiefilms en die zijn vaak taalloos, omdat je de hele wereld er mee af wilt reizen. En dat is dan in drie of tien minuten een mooi gevoel of mooie gedachte overbrengen”, legt Rijken dinsdag op BNR uit.
Volgens Rijken zie je animatiefilms continu om je heen. “De helft van de commercials op tv bevat animaties en ook op het internet kom je het constant tegen.”
Relatief klein
Het bedrijf van Rijken loopt goed, maar veel bedrijven in de sector zijn relatief klein. “Vroeger waren er wel wat grotere studio’s, maar daar moet je zoveel werk voor binnenslepen dat je dat nu niet meer zou redden. Wat je nu ziet is kleine bedrijfjes van drie à vier man, maar er is veel samenwerking.”
En dat kan prima op afstand, vertelt Rijken. “We doen co-producties met het buitenland, want met de moderne middelen kan het goed via internet. Maar het zijn wel altijd mensen die we dan eerder op een andere manier hebben ontmoet.”
Buitenlandse groei
Niet alleen in Nederland groeit de animatiesector, ook wereldwijd zit die groei er goed in. En daar schuilt een beetje het gevaar, want in het buitenland gaat die groei vaak harder.
“Je ziet in de omringende landen dat er meer mogelijkheden zijn om financiering te krijgen voor je projecten”, vertelt Rijken. “In Frankrijk gaat bijvoorbeeld van elk bioscoopkaartje 1 euro in een pot, waar dan nieuwe films van kunnen worden gemaakt.”
Verhalen
iL Luster Producties richt zich op drie verschillende zaken: opdrachtwerk, televisieseries en onafhankelijke animatiefilms. “Wij zijn van nature wat meer uit de verhalende hoek. Onze opdrachten bevinden ons vaak in dat soort sferen. Het zijn niet de harde commercials.”