Mindshift17 feb '16 14:32

Mindshift | De impact van het Internet of Things op de financiële dienstverlening

Auteur: BNR Webredactie

Over vijf jaar zijn 25 miljard apparaten met elkaar en met het Internet of Things verbonden. Dat heeft grote gevolgen voor de financiële dienstverlening. De mogelijkheden die real-time gegevens van al deze aangesloten apparaten kunnen bieden is onvoorstelbaar.

Foto: ANP
Foto: ANP

Banken en verzekeraars zijn door het Internet of Things in de toekomst in staat om risico’s en kosten laag te houden. Schade aan auto’s wordt straks bijvoorbeeld tot een minimum gehouden omdat slimme auto’s vol zitten met sensoren waardoor hulpdiensten direct kunnen worden ingeroepen wanneer er een ongeluk heeft plaatsgevonden. Het zijn in de toekomst niet alleen mensen, maar steeds meer machines die handelen in situaties en dingen tot stand brengen. 

Leningen en verzekeringen op basis van gedrag, niet het inkomen

Het lenings- en verzekeringssysteem ziet er in de toekomst volledig anders uit. Niet alleen heeft het Internet of Things impact op de efficiëntie binnen de verzekeringsbranche, het biedt ook een hoog besparingspotentieel en heeft invloed op het risico. We betalen straks een premie die afhankelijk is van ons gedrag in het dagelijks leven, en niet puur en alleen op basis van ons inkomen. De huishoudelijke apparaten in onze slimme woning communiceren in de toekomst met onze huisverzekeraar over de staat van onze woning. Zo worden koolmonoxide-niveaus, brandgevaar en waterlekken gemonitord, resulterend in flexibele premies. Als we regelmatig sporten en gezond leven betalen we ook minder voor onze zorgverzekering – dit wordt mogelijk gemaakt met health monitors die real-time data naar onze zorgverzekeraars sturen. En voor degenen die zich in het verkeer verantwoordelijk gedragen zijn autoverzekeringspremies straks ook veel  flexibeler. Door middel van telematica wordt gekeken naar het aantal gereden kilometers – wat ook weer gevolgen heeft voor onze premies.

Gezond leven, minder betalen – wat betekent dat voor het solidariteitsbeginsel?

In de toekomst van de gezondheidszorg zien we dat onze wearables zoals de FitBit fitness tracker en ook de elektronische pil met onze zorgverzekeraar gaan communiceren. Wat we eten en drinken en hoeveel en hoe vaak we sporten heeft dan invloed op onze premies. Hoe gezonder we leven, des te minder we gaan betalen. Ook betekent een gezin met vier kinderen bijvoorbeeld meer risico dan een jonge, alleenstaande man of vrouw. Niet iedereen is echter altijd in staat om zijn of haar gezondheid te beïnvloeden. Sommige ziekten, aandoeningen en ongelukken kunnen we niet altijd voor zijn – elektronische pil of niet. Op dit moment betalen we allemaal dezelfde premies; het solidariteitsbeginsel is de basis van het sociale stelsel, waaronder het zorgstelsel. Daar vallen collectieve verzekeringen onder maar ook de diverse uitkeringen, belastingbijdragen voor het onderwijs, wegenonderhoud en het milieu. Zodra flexibele verzekeringen en premies afhankelijk van ons gedrag of onze gezondheid meer en meer de norm worden, kan dit een gevaar opleveren voor het solidariteitsbeginsel.

We krijgen steeds meer slimme ‘dingen’ die zelf betaalopdrachten uitvoeren

We betalen in de toekomst steeds meer via aangesloten apparaten. Betalingen vinden automatisch op de achtergrond plaats. In winkels zijn er nu al mogelijkheden om naast het ‘ouderwetse’ pinnen ook mobiel te betalen of door QR-codes op producten te scannen. We gaan een toekomst tegemoet waarin onze wearables betaalmogelijkheden bieden. Ook zouden we straks in de drive-through via onze verbonden auto kunnen betalen voor onze pepperoni pizza. Dit laatste voorbeeld is een concept dat Accenture en Pizza Hut onlangs ontwikkeld hebben. Onze auto’s laten ons straks weten wanneer ze een service nodig hebben en betalen ervoor zodra we de garage verlaten. We krijgen steed meer slimme ‘dingen’ die zelf betaalopdrachten uitvoeren. Banken en andere financiële instellingen zijn daar best van onder de indruk.

Sommigen blijven het liever op de oude manier doen

Er zijn ook mensen die liever niet meegaan met deze technologische ontwikkelingen. Die het liever op de oude manier blijven doen, zonder banking apps. Maar we hebben ook veel baat gehad bij andere technologische ontwikkelingen waar we eerst een aversie tegen hadden. Zonder smartphone en zonder apps zou er een hoop aan ons voorbij gaan. De voordelen die gepaard gaan met data en conclusies trekken uit die data wegen zwaarder dan de eventuele nadelen van het blootgeven van deze informatie.

We zijn bang dat we onze data moeten weggeven – is deze angst gegrond?

Het Internet zelf is nog steeds niet afdoende beveiligd. De exponentiële ontwikkeling van het IoT brengt dan ook privacyrisico’s met zich mee. Slimme criminelen die gebruikmaken van geavanceerde middelen zijn een groot probleem. Dat maakt ons ongerust en daarom zijn we op onze hoede. We moeten wennen aan de razendsnelle technologische ontwikkelingen. Ontwerpers van apparaten die in verbinding staan met het Internet of Things hebben verhoudingsgewijs minder middelen gestoken in het ontwikkelen van adequate beveiliging. Wel wordt er constant gewerkt aan het ontwikkelen van nieuwe beveiligingsmethodes. Denk bijvoorbeeld aan biometrische identificatie-technologieën.

Zijn de verzekeraars en banken klaar voor deze nieuwe wereld?

Nu steeds meer dingen met elkaar verbonden zijn, moeten spelers die hun relevantie in de financiële dienstverlening willen behouden zich realiseren dat ze meer toekomstgericht te werk moeten gaan. Het zijn straks niet meer de banken die de toekomst hebben maar de Google’s en de Amazon’s. Over vijf tot acht jaar komen deze grote spelers met financiële producten en aan de hand van de informatie uit onze wearable, onze slimme woningen en intelligente auto’s sturen zij ons een gepersonaliseerd (verzekerings)aanbod. Het Internet of Things biedt talloze nieuwe mogelijkheden en zal de sector significant veranderen. Het creëert ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen en nieuwe concurrenten.

 

Tot de volgende mindshift.

Richard van Hooijdonk

Trendwatcher & futurist

Gerelateerde artikelen