Mindshift19 sep '16 11:14Aangepast op 3 okt '16 11:19

19 september | Magneetzweeftrein, ruimtelift of vacuümbuis - hoe reizen we in de toekomst?

Auteur: BNR Webredactie

Technologie heeft de potentie om de wereld veel kleiner te maken. Maar hoe reizen we in de toekomst? Wat zijn de laatste ontwikkelingen met betrekking tot passagierstransport en hebben ze de potentie om de vliegtuigindustrie te verpulveren? Hierover praten we deze week in onze innovatierubriek, Mindshift, met futurist en trendwatcher, Richard van Hooijdonk.

Reizen op luchtkussens met de Hyperloop

De hyperloop is de supersnelle luchtdrukbuis van Elon Musk van SpaceX. Daarin zitten capsules waarin passagiers op kussens van lucht kunnen reizen door een vacuümgetrokken buis met snelheden van maar liefst 1220 km per uur. Een rit van Amsterdam naar Barcelona duurt bijvoorbeeld maar 45 minuten. De Hyperloop wordt dus een serieuze concurrent voor de luchtvaart. Elon Musk schreef een Hyperloop Pod design competitie uit voor studententeams en de studenten van de TU Delft werden tweede. Nu mogen ze naar de VS afreizen om hun concept in Texas te testen. Nederland gaat waarschijnlijk een hele grote rol spelen in de Hyperloop ontwikkeling. Een hyperloop bouwen moet theoretisch binnen vier jaar al haalbaar zijn en het is niet onmogelijk dat we in Nederland over tien jaar al van dit nieuwe vervoersmiddel gebruikmaken.

Maglev of magneetzweeftrein

De magneetzweeftrein, of maglev, rijdt in de nabije toekomst maar liefst rond de 600 km per uur. In de jaren zestig en zeventig werd er al veel geëxperimenteerd met magnetic levitation maar tot nu toe zijn er alleen in Japan, Zuid Korea en Duitsland commerciële maglevtreinen in gebruik. De maglev zweeft door middel van een magnetisch veld 10-20 millimeter boven een baan. Het voordeel van deze techniek is dat er geen contact, dus ook geen weerstand is tussen het toestel en de baan, waardoor de trein enorme snelheden kan bereiken. In Japan wordt momenteel een hogesnelheidsmaglevbaan aangelegd en naar verwacht is deze baan in 2027 gereed voor gebruik. De Japanse hogesnelheid-magneetzweeftrein heeft officieel een topsnelheid van 505 km per uur, maar tijdens testritten zette de maglev al een nieuw snelheidsrecord neer van maar liefst 603 km per uur.

Met de lift naar de ruimte

De space elevator of ruimtelift bestaat uit een 96.000 km-lange kabel van de evenaar naar de ruimte. Daarmee kunnen goederen, maar uiteindelijk ook mensen in door magneten aangedreven voertuigen mee de ruimte in. De kabel is via een contragewicht bevestigd aan het uiteinde boven geostationaire hoogte, wat ervoor zorgt dat de kabel niet naar de aarde valt. Door de nieuwste ontwikkelingen in de nanotechnologie is er bij wetenschappers steeds meer aandacht voor ruimteliften. Dat de ruimtelift binnenkort ook daadwerkelijk wordt gebouwd is dan ook steeds waarschijnlijker. De space elevator is de opmaat naar een heel nieuw tijdperk.

Onderhoud met drones

Binnen tien jaar repareren robots de rails en dit jaar nog vliegen de eerste inspectierobots over die rails. ProRail heeft recent al een aantal testen uitgevoerd met drones. Het doel was om te bepalen of drones in de toekomst ingezet kunnen worden voor inspectiewerkzaamheden. De octocopters die de ProRail testcontroles uitvoerden worden ook al door de politie en de brandweer gebruikt. Drones vliegen over de trajecten om kapotte rails of wissels te inspecteren en te repareren. IBM heeft een mooi concept waarmee rijtuigen door middel van sensoren gemonitord worden. Zo is het mogelijk om te detecteren wanneer onderdelen versleten zijn of kapot dreigen te gaan en kan schade voorkomen worden. Dit wordt ook wel predictive maintenance genoemd. Treinen kunnen gewoon blijven rijden waardoor overlast voor reizigers geminimaliseerd wordt.

Externe startups vallen oude businessmodellen aan

In de toekomst wordt elk bedrijf een technologiebedrijf. Bedrijven als ProRail moeten gaan werken met startups, met universiteiten en wetenschappers. Elon Musk van SpaceX had zich nooit eerder beziggehouden met treintransport, en die komt nu met de Hyperloop. AirBnB was nooit actief in het hotelwezen en Spotify was nooit actief in de muziekindustrie. Als organisaties als ProRail en de Deutsche Bundesbahn niet uitkijken, krijgen ze concurrentie van partijen die nog nooit met treinen bezig waren. Dat is de grote bedreiging.

Tot de volgende Mindshift.


Richard van Hooijdonk

Trendwatcher & futurist

Gerelateerde artikelen