Mobility Week 20174 sep '17 21:30Aangepast op 6 sep '17 09:21

Varend tanken met de bunkerboot van Arend Jan

Auteur: Sjors Rodenburg

Het klinkt misschien gevaarlijk, maar op de meeste vaarwegen in Nederland worden veel binnenvaartschepen gewoon tijdens het varen volgegooid met diesel. BNR-verslaggever Harmen van der Veen voer mee op een tankschip van bunkerstation Delta uit Dordrecht.

Schipper Arend Jan Hartman bunkert de boot van zijn klant.
Schipper Arend Jan Hartman bunkert de boot van zijn klant. (Harmen van der Veen)

Na drie kwartier varen komt het binnenvaartschip van Johan in beeld. Behendig manoeuvreert schipper Arend Jan Hartman zijn bunkerboot langszij. Net voordat Johan de Lek opvaart, moet hij zijn schip nog even bunkeren (tanken in scheepvaartjargon). 'Alles moet door', verklaart Arend Jan het fenomeen. 'Klanten hebben steeds minder tijd. Dan bied je de service om het varend te doen.'

Alles over de Mobility Week

 

Dat klinkt misschien gevaarlijk, maar als je goed oplet valt dat allemaal wel mee, zegt Arend Jan. 'Er doen zich wel een gevaarlijke situaties voor, als je bijvoorbeeld te hard vaart of er te veel golven zijn.' Daarom staat hij in constante verbinding met zijn klanten via de marifoon. 'Het moet een beetje binnen de perken blijven. Anders krijg je natte voeten en dat moet je niet hebben.'

Geen extra gevaar

Met uitzondering van het Amsterdamse IJ, de Waddenzee en de Oosterschelde is het overal toegestaan om al varende een schip van brandstof te voorzien. Tanken tijdens het varen is niet aantoonbaar onveilig. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat er 'geen aanwijzingen' zijn dat varend bunkeren 'extra gevaar' oplevert voor de verkeersveiligheid.

'Doe er eerst maar 500 liter in', zegt klant Johan. 'Hij is nog niet helemaal leeg, dus ik denk dat er uiteindelijk zo'n 700 liter in gaat.' Na de ontvangst van de bunkerverklaring gooit Johan zijn trossen los en keert de bunkerboot van Arend Jan weer op huis aan.

 

Gerelateerde artikelen