#16 - Hippo: startup, scaleup, geacquireerd - op basis van open source

De Technoloog22 mrt 20171 uur 11 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Hippo is een zestien jaar oud Nederlands bedrijf dat begon met het verkopen van een content management systeem en de laatste tijd een ‘multichannel platform’ (bijvoorbeeld ontwerpen voor web en mobiel tegelijk) aan de man bracht op basis van een abonnementenmodel. Dit met zoveel succes dat het Amerikaanse BloomReach voor een niet bekend gemaakt bedrag het bedrijf kocht van de oprichters.

Arjé Cahn vertelt in deze Technoloog met smaak over de beginjaren van het bedrijf: hoe het in de dotcom-crisis door het oog van de naald kroop maar uiteindelijk wist te overleven, zelfs zonder investeringsgeld.

Cahn heeft allerlei adviezen voor startups - hij is ook betrokken bij Rockstart, waar startups worden bijgestaan. Hij vertelt ook over de volgende fase, die van scaleup, als het aantal personeelsleden in de tientallen loopt en de oprichters managers moeten aantrekken (‘wij kozen managers die ouder waren dan wijzelf’). Ook hoe de acquisitie tot stand kwam doet hij uitgebreid uit de doeken. De ambitie om de technologie van Hippo te combineren met machine learning voor optimalisatie van de opbrengst van websites maakte deze stap nodig.

Hij vertelt ook over de rol die open source technologie speelde en speelt voor zijn bedrijf. Aan de ene kant levert dit gratis te gebruiken technologie op, aan de andere kant betekent het dat sommige gebruikers geen geld in het laatje brengen. Microsoft, dat steeds meer van open source gebruikmaakt, zit volgens hem na een moeilijke overgangsperiode op de goede koers.

Links:
Hippo
How to beat Amazon (Ron Johnson, CEO, Enjoy)
Overname Hippo najaar 2016

Gast:
Arjé Cahn

Hosts:
Herbert Blankesteijn, BNR Digitaal
Ben van der Burg, BNR Column


Mede mogelijk gemaakt door