Soms moet je nooit naar je klanten luisteren
Je moet altijd naar je klanten luisteren, hoor je vaak. Maar Steve Jobs beweerde juist dat klanten geen idee hebben wat ze willen, tot hij het ze liet zien. Bij de Erasmus Universiteit hebben ze die tegenstelling nu opgelost.
Je klant is het bestaansrecht van je bedrijf. Dus daar moet je zeker goed naar luisteren. Ze zitten immers niet vastgeroest in de manier van denken en werken die zich bij jouw bedrijf inmiddels heeft vastgezet. Daar tegenover staat de stroming waarvan Steve Jobs de woordvoerder was, die altijd stelde dat klanten geen idee hebben wat ze willen.
Het is een schijntegenstelling, laat Jan van den Ende van de Erasmus Universiteit nu zien. Bij sommige innovaties is de inbreng van klanten nuttig. Bij andere innovaties gaat de inbreng van klanten ten koste van het product en de winst.
Het verschil is het type innovatie waar je aan werkt. Gaat het om de ontwikkeling van nieuwe functies, dan weet de klant wat handig zal uitpakken. Maar gaat het om de emotionele kanten van het ontwerp, of het mooi is, of je bij de groep wilt horen die dit product zal kopen, dan kun je de klant er beter buiten houden. Zelfs het product testen is dan in het meest gunstige geval zinloos.

Wetenschap Vandaag
Over diepzeediertjes die broeikasgassen eten, immuuncellen die zichzelf opofferen en de zoektocht naar planeten. Over de nieuwste medicijnen, zonnecellen en sensoren. Kortom: hoe werkt de wereld om ons heen en hoe kunnen we hem nog beter maken?