Anonymous en Occupy moet je als merk zien
Activistische bewegingen als Anonymous en Occupy zijn lastig te vangen met de labels die sociologen normaal op actiegroepen plakken. De uitweg is een ironische. Je moet ze benaderen als merk.
Die conclusie trekt Davide Beraldo in zijn promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam. Want beide bewegingen streden soms voor doelen die strijdig met elkaar waren. Beide bewegingen missen een organisatie en vastgestelde doelen.
Door Occupy en Anonymous te benaderen als merk is het mogelijk de ongeorganiseerde verzameling van mensen en ideeën, logo's en slagzinnen toch een eenheid te maken.
Het zijn 'contentious brands', benadrukt Beraldo, dus 'omstreden merken'. Dat is net iets anders dan een gewoon merk. Het gaat hem er niet om dat de idealen in de uitverkoop gegaan zijn.

Wetenschap Vandaag
Over diepzeediertjes die broeikasgassen eten, immuuncellen die zichzelf opofferen en de zoektocht naar planeten. Over de nieuwste medicijnen, zonnecellen en sensoren. Kortom: hoe werkt de wereld om ons heen en hoe kunnen we hem nog beter maken?