
Nieuw milieu-onderzoek 130 rijden op de snelweg
Na lang aandringen van de Kamer heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur besloten om een nieuw onderzoek te laten uitvoeren door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.
Na lang aandringen van de Kamer heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur besloten om een nieuw onderzoek te laten uitvoeren door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.
De Tweede Kamer wil dat de luchtvervuiling bij 130-kilometerwegen opnieuw onderzocht wordt. Uit cijfers van Milieudefensie bleek vorige week dat omwonenden grote gezondheidsrisico's lopen.
Premier Rutte maakte tijdens zijn wekelijkse persconferentie een fout door te zeggen dat een auto die sneller rijdt minder vervuilend is omdat het voertuig sneller op bestemming is.
Automobilisten mogen vanaf morgen op nog eens negentien extra trajecten maximaal 130 kilometer per uur rijden. Op delen van de A1, A27, A28, en A58 mag je dan het gaspedaal harder induwen.
Begin volgend jaar gaat de maximumsnelheid op 19 trajecten omhoog naar 130 kilometer per uur.
Regeringspartijen VVD en PvdA schenden afspraken als zij de verhoging van de snelheid op de hele A2 naar 130 kilometer per uur doorzetten. Dat vindt de gemeente Stichtse Vecht. Coalitiepartijen VVD en PvdA zijn het erover eens dat ervan vanaf 1 januari 2016 ook op het stuk tussen Maarssen en Vinkeveen 130 gereden moet kunnen worden.
De SP kan zich niet vinden in de antwoorden van staatssecretaris Fred Teeven over de maximumsnelheid. Teeven schreef vandaag in een kamerbrief dat de nieuwe maximumsnelheid van 130 kilometer per uur niet leidt tot onduidelijkheid of tot meer boetes.
De nieuwe maximumsnelheid van 130 kilometer per uur leidt niet tot onduidelijkheid of tot meer boetes. Dat schrijft staatssecretaris Fred Teeven in een antwoord op Kamervragen die zijn ingediend door de SP.
Zes op de tien automobilisten wil op meer wegen 130 kilometer per uur kunnen rijden. Dit blijkt uit een representatief onderzoek van onderzoeksbureau The Choice in opdracht van BNR Nieuwsradio.
De ANWB heeft een meldpunt geopend waar automobilisten hun ervaringen met de nieuwe variabele maximumsnelheden op snelwegen kwijt kunnen.
Vanaf zaterdag mag op een groot deel van de Nederlandse snelwegen eindelijk 130 kilometer per uur worden gereden. Vooral in het noorden van het land kunnen automobilisten voortaan goed doorrijden.
Vandaag wordt op de A12 bij Voorburg, de A10 bij Amsterdam en de A13 bij Rotterdam Overschie de maximumsnelheid weer verhoogd van 80 naar 100 kilometer per uur.
Op bijna de helft van de Nederlandse snelwegen, 45 procent, gaat de maximumsnelheid omhoog naar 130 kilometer per uur. De maatregel gaat in per 1 september. Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen heeft dat besloten.
Op in totaal 68 kilometer snelweg gaat een eerder voorgestelde verhoging van de maximumsnelheid niet door. Dat heeft minister Schultz woensdag aan de Tweede Kamer geschreven.
Meer asfalt, hogere snelheden: in 2011 kreeg de automobilist ruim baan. En de ov-reiziger? Die moest het doen met stakingen en een plaszak. Hoe dan ook, een bewogen jaar was het wel.
Het CDA wil dat de wegen eerst worden aangepast voor er 130 kilometer per uur gereden mag worden.
Het CDA blijft het geen goed plan vinden op bijna 60 procent van de snelwegen een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur in te voeren.
Volgens minister Schultz van Haegen van Infrastructuur is het niet raar dat in het regeerakkoord geen bedrag is afgesproken om de verhoging van de maximumsnelheid op snelwegen mogelijk te maken.
Voorafgaand aan het debat over de verhoging van de snelheid op snelwegen, gaf minister Schultz van Haegen aan af te willen wachten wat het debat oplevert.
Het CDA eist dat minister Melanie Schultz van Verkeer haar plan voor het verhogen van de maximumsnelheid aanpast, anders gaat de fractie niet akkoord.
De snelheidsverhoging naar 130 kilometer per uur op de snelweg staat ter discussie. Regeringspartij CDA overweegt namelijk geen steun te geven, zo schrijft De Telegraaf vrijdag.
Vakbond FNV Bouw vreest voor de veiligheid van wegwerkers als de maximumsnelheid wordt verhoogd naar 130 kilometer per uur.
Zoals te verwachten viel, maken de plannen van minister Schultz om de maximumsnelheid om veel plaatsen te verhogen naar 130, nogal uiteenlopende reacties los.
Op bijna 60 procent van de snelwegen mag per 1 september de hele dag of een deel ervan 130 kilometer per uur worden gereden.
Vanaf dinsdag mag er buiten de spits 130 kilometer per uur worden gereden op de A16 tussen Breda en Moerdijk en op de A2 tussen de knooppunten Deil en Everdingen. Op de drukke uren geven matrixborden een lagere maximumsnelheid aan.
Automobilisten worden sneller op de bon geslingerd als ze de maximumsnelheid op wegen waar 130 kilometer mag worden gereden, overschrijden. Bestuurders kunnen nu op die wegen nog 139 rijden voordat ze een boete krijgen. Vanaf volgend jaar lopen zij dat risico al vanaf 135 kilometer per uur, omdat de marge voor de snelheidslimiet wordt verlaagd.
Auto's mogen vanaf volgende week niet harder dan 110, en de helft van de straatlantaarns gaat eerder uit.
Zin om -geheel legaal- 130 kilometer per uur te rijden, zonder eerst naar Duitsland te hoeven? Dat kan! Vanaf vandaag kunt u op de A7 tussen Wognum en Zurich (bij de Afsluitdijk) terecht.