
'Meer geld nodig voor spoorambities'
Een overzicht van het belangrijkste mobiliteitsnieuws met onder meer aandacht voor ProRail, de Ketheltunnel en Argo AI.
Een overzicht van het belangrijkste mobiliteitsnieuws met onder meer aandacht voor ProRail, de Ketheltunnel en Argo AI.
Hoe reageren passagiers in een zelfrijdend voertuig? Dat onderzoekt het Mobility Innovation Centre Delft (MICD) met behulp van een rijdend lab.
De subsidieregeling voor elektrische vrachtwagens gaat van start. Welk effect gaat dat hebben? En de TU Delft doet onderzoek naar de rijbeleving van passagiers in een zelfrijdende auto.
De Spitsbrekers-competitie is terug! Verder aandacht voor TIER Mobility. De mobiliteitsaanbieder start deze week in twee Nederlandse steden. En in Rotterdam is het Future Mobility Park, een testlocatie voor nieuwe mobiliteitsoplossingen, geopend.
Net als de huizenmarkt raakt ook de occasionmarkt oververhit. Verder aandacht voor het tekort aan geschikte monteurs om auto's te repareren. We brengen een ode aan de Datsun 240Z. En Meindert test de nieuwe BMW M5 Competition.
De IT-kosten van de overheid zijn meer dan de helft hoger dan gemeld. Het gaat om een verschil van minstens 1,3 miljard euro. Maar waarschijnlijk liggen de kosten nog veel verder uit elkaar, meldt het Financieele Dagblad.
Hoe handelt een bot? Zijn er omstandigheden dat een bot juist wel of juist niet goed werkt? Kan een bot die zelf herkennen? Kan een bot leren? Hoe kies je de juiste bot? We vragen het twee experts, Michiel Stokman van Bots.io en Alfred Prevoo van Cryptotrader.org.
We hebben een pensioenakkoord, maar de uitvoering kan door oude IT-systemen nog wel eens problemen opleveren.
Onder andere autonome voertuigen gebruiken het om de directe omgeving in kaart te kunnen brengen: LiDAR. Maar het zit straks ook in je broekzak, want na de iPad Pro gebruikt Apple de techniek nu ook in de iPhone 12-modellen.
De zelfrijdende auto is nog lang geen gemeengoed. Gaat dat überhaupt nog gebeuren? Verder aandacht voor het auto-interieur van de toekomst. Wouter test de vernieuwde Jaguar F-Type. En de racetrailers van Ron Reinders gaan de hele wereld over.
Mede door vertraging als gevolg van de coronacrisis zal het niet lukken om voor het eind van het jaar alle pinautomaten van aangesloten Nederlandse banken te vervangen door de generieke Geldmaat-exemplaren.
We duiken in de techniek achter het sorteren en bezorgen van pakketjes.
Ziekenhuizen voelen zich genoodzaakt om in te stemmen met een sterke stijging van ICT-kosten doordat aanbieders als Microsoft hun businessmodel veranderen.
De provincies Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Zuid-Holland falen in het adequaat beveiligen van overheidswebsites, blijkt uit de Faalkaart van Nederland.
Er rijden volgend jaar tienduizenden auto's rond die niet langer aan de beveiligingseisen voldoen. Het gaat om auto's met zogenoemde 'keyless entry-systemen', waarbij je de auto openmaakt zonder sleutel. Dat zegt keuringsinstantie Kiwa SCM op BNR.
Je gelooft het niet, maar voor zelfrijdende auto's de weg op mogen, moeten ze wel eerst even hun rijbewijs halen.
Nederlandse toeleveranciers van de auto- en truckindustrie hebben samen duizenden banen moeten schrappen, en dat komt vooral door de crisis in de Duitse auto-industrie.
De coöperatieve Prominent Groep hoopt zoveel mogelijk tomatentelers te verenigen om de prijzen in hun overvolle markt beter te kunnen beschermen.
We bestellen met zijn allen gigantisch veel pakketjes, maar hoe wordt er gezorgd dat die allemaal de juiste route afleggen? We duiken in de techniek achter het sorteren en bezorgen.
Sinds het aanpassen van de flitsmarge in 2012 zijn er een half miljoen boetes uitgeschreven voor het te hard rijden van 1, 2 of 3 kilometer per uur op 130-wegen, zo meldt het AD. Politiebonden vrezen echter dat deze kleine boetes ten koste gaan van het maatschappelijk draagvlak voor handhaven en bekeuren.
Contant betalen wordt voor ondernemers de komende jaren steeds duurder. Toch verdwijnt cash niet uit het betalingsverkeer als het aan Betaalvereniging Nederland ligt. 'Voor een winkelier kost een contante betaling 29 cent, een contactloze pinbetaling maar 15 cent,' zegt adjunct-directeur Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland. De Tweede Kamer debatteert vandaag over het gebruik van contant geld.
Digitaliseringsprojecten en overheid, het is geen gelukkige combinatie. De VVD wil nu een Rijksinspectie Digitalisering oprichten om de digitalisering bij de overheid te verbeteren.
Volgens het Future of Jobs onderzoek van het World Economic Forum zal in 2025 maar liefst 52 procent van het werk in handen zijn van robots. Vanessa Evers, hoogleraar sociale robotica aan de TU Twente, erkent dat veel taken zullen worden overgenomen door robots maar verwacht niet dat hele banen zullen verdwijnen.
We bedoelden niet wat we zeiden, zegt ING in reactie op een stuk in het FD. Dat zou gevaarlijk zijn, reageert de journalist achter dat stuk. Nederlandse innovaties blijven vaak op de plank liggen. Waarom de verkiezingen in Zweden zo interessant zijn.
Vandaag kun je alles vragen over je loonstrookje.
In een tijd waarin iedereen praat over openheid en transparantie, blijft de programmacode van veruit de meeste software die we gebruiken in nevelen gehuld. Daar kiezen we zelf voor natuurlijk, door juist die programma's te gebruiken. En niet de open alternatieven, die natuurlijk ook bestaan.
Blockchain in de gamingwereld, vrijheid van internet in het geding en Apple wil teleurgestelde fans terugwinnen.
Er was eens een onderzoeker die in sprookjes geloofde. Of misschien geloofde hij niet echt in die sprookjes, maar hij geloofde toch zeker in de kracht van sprookjes. Net zoals de gebroeders Grimm dat ooit gedaan hadden.
De grote banken in Nederland hebben te maken met een significante terugval van het aantal klanten aan de balie en dus sluiten steeds meer kantoren hun deuren.
Als automatiseringsprojecten bij de overheid mislukken of dreigen mis te lopen, komen de IT-bedrijven die in gebreke blijven er vaak gewoon mee weg. Soms krijgen ze hun geld ook nog terwijl ze eigenlijk juridisch aangepakt moeten worden. De minister van het betrokken departement krijgt bovendien niet altijd informatie over deze gang van zaken.