
Nederlandse invloed in Britse pub
De Nederlandse bierbrouwer Heineken neemt 1900 pubs in het Verenigd Koninkrijk over. Zullen we binnenkort meer Nederlandse invloeden zien in de Britse pubs?
De Nederlandse bierbrouwer Heineken neemt 1900 pubs in het Verenigd Koninkrijk over. Zullen we binnenkort meer Nederlandse invloeden zien in de Britse pubs?
Heineken heeft vandaag bekend gemaakt dat het niet van plan is om een golf aan microbrouwerijen over te nemen. Dat maakte de topman van Heineken, Jean-François van Boxmeer, vandaag bekend in een toelichting op de halfjaarcijfers.
We drinken steeds minder bier en toch is het aantal brouwerijen in tien jaar verviervoudigd. Volgens het CBS zijn er vooral veel eenmansbedrijven bijgekomen: maar liefst driekwart van alle brouwerijen wordt tegenwoordig door één persoon bestierd.
Als je trek hebt in een biertje, dan kun je beter naar de winkel gaan dan naar het café. Want volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is de prijs van een biertje in de horeca drie keer zo hard gestegen als in de supermarkt.
Op het terras wint onze gezondheid het steeds vaker van ons imago. De opmars van alcoholvrij bier zet door, blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie voor Nederlandse brouwers. In 2016 dronken we er 18 procent meer van dan een jaar eerder.
Overdag studeert hij aan het conservatorium, maar als het even kan, is de 23-jarige Tommie Sjef Koenen met zijn andere passie bezig: bier brouwen. Hij begon in de schuur van zijn ouders en nu staat zijn Wild Ales bier in de top 10 van beste nieuwkomers ter wereld, in de ranglijst van het toonaangevende RateBeer.
De monniken van trappistenbrouwerij De Koningshoeven, bekend van het merk La Trappe, lopen voorop in milieubewust brouwen. Ze werken aan een systeem om afvalwater te zuiveren en opnieuw te gebruiken. Daarmee is de oudste trappistenbrouwerij van Nederland de eerste die dat in ons land doet. De zogenaamde 'Biomakerij' wordt dit jaar gebouwd.
Als je nog eens te diep in het Belgische bierglas kijkt, kun je in ieder geval zeggen dat je je met cultuur hebt bezig gehouden. VN-organisatie UNESCO heeft namelijk besloten dat de Belgische biercultuur op de lijst met immaterieel cultureel erfgoed komt.
Bierbrouwer Bavaria neemt na dertig jaar afscheid van de bekende reclamezin ‘Zo. Nu eerst een Bavaria.’ Het bedrijf wil een meer internationale campagne gaan voeren.
Sinds reclamebureau The Valley zes jaar geleden voor brouwerij Hertog Jan de slogan 'Uit liefde voor Bier' bedacht, wordt deze toegepast op elk bierdopje, viltje en flesje dat de fabriek verlaat en elke reclame-uiting die het merk de wereld in stuurt. En nu is daar de beloning in de vorm van een Effie, de reclameprijs voor de meest effectieve campagne.
De Belgische topman Jean-François van Boxmeer blijft waarschijnlijk nog eens vier jaar bestuursvoorzitter van Heineken. De brouwer heeft bekend gemaakt dat hij wordt voorgedragen voor een nieuwe termijn.
De twee grootste bierbrouwers ter wereld, SABMiller en AB InBev, gaan samen en dat kan problemen opleveren voor onafhankelijke bierbrouwers die in het buitenland voet aan de grond willen krijgen. Dat zegt Bavaria-directeur Peer Swinkels tegen BNR.
Noord-Korea en bierfestival zijn niet twee dingen die je direct met elkaar associeert. Toch is dit weekend het eerste Noord-Koreaanse bierfestival van start gegaan, geïnspireerd op het Duitse Oktoberfest.
Bierbrouwer Grolsch en het festival Zwarte Cross gaan micro-kredieten verstrekken aan initiatieven die het imago van de Achterhoek moeten verbeteren.
De banden tussen de Vlaams-Brabantse familie Toye - eigenaar van Palm - en de Noord-Brabantse familie Swinkels (Bavaria) gaan al ver terug.
Bierbrouwer Bavaria neemt het Belgische Palm over. Is er eigenlijk een merkbaar smaakverschil tussen deze bieren? Petra en Thomas deden een smaaktest.
Bierbrouwer Bavaria neemt het Belgische Palm over. Het bedrijf krijgt 60 procent van de aandelen in handen. Henri Reuchlin van het Bierburo denkt dat het een goede stap is van twee bedrijven die bij elkaar passen.
Het oer-Hollandse biermerk Grolsch is verkocht aan de Japanse bierbrouwer Asahi. Hoe gaat dat samen? Sushi met een glaasje Grolsch, of moet daar echt een Asahi bij?
Bierconcern AB InBev gaat akkoord met het bod van het Japanse Asahi op Grolsch en enkele andere Europese biermerken. Of het een succes wordt is nog maar de vraag. In ieder geval zal de smaak van het mout-arme Japanse bier niet per se meteen aanslaan in Europa.
Er zijn nu ongeveer 150 bierstijlen, maar dat zijn er veel te veel, vindt de Vlaamse professor Guido Aerts. We moeten terug naar twintig bierstijlen, zegt de bierprofessor van de Katholieke Universiteit Leuven op het jaarlijkse biercongres 'Trends in Brewing'.
We drinken steeds meer bier in Nederland, blijkt uit cijfers van de Nederlandse brouwers. Bier dat bovendien vaak op eigen bodem gebrouwen wordt. En dat is onder meer te danken aan de innovatie in de sector.
Nederlanders drinken steeds meer alcoholvrij bier, maar óók speciaalbiertjes. Dit blijkt uit cijfers van de branchevereniging Nederlandse Brouwers.
Heineken pakt flink uit in Mexico. De komende vier jaar gaat de biergigant 2 miljard dollar investeren. Dat brengt het totaal van de investeringen van Heineken in Mexico op 10 miljard dollar sinds 2010.
De veertien populairste en best verkopende Duitse bieren bevatten pesticide, blijkt uit testen van het milieu-instituut in München. En ook uit oer-Hollandse ambachtelijke bieren zit mout uit de Duitse 'risicogebieden'.
Slecht nieuws voor de bierdrinker: de veertien populairste en best verkopende Duitse bieren bevatten namelijk pesticide. Dit blijkt uit testen van het milieu-instituut in München.
De Chinese economie kwakkelt en in Rusland wordt minder gedronken, maar toch denkt Heineken dit jaar méér groene flesjes wereldwijd te slijten.
Omdat er nog geen speciaal glas voor bier bestond, besloot biersommelier André Köppen het zelf maar te ontwerpen: het AnDer 1.0 bierglas.
De Japanse bierbrouwer Asahi Group is van plan een bod te doen op biermerken Grolsch en Peroni.
Hoe valt er van Grolsch een wereldspeler te maken nu het in de etalage staat? Henri Reuchlin, oprichter van het Bierburo: "Er zijn zeker kansen."
SABMiller en AB Inbev gaan Grolsch verkopen. En dus komt ook de geruchtenstroom op gang. Wie gaat er met de buit vandoor? Heineken? Carlsberg? Het Amerikaanse Molson-Coors? Of toch de familie De Groen die de brouwer ooit naar de beurs bracht. Karel Zoete, analist bij Rabo Securities, licht toe.