12 resultaten

Datum Relevantie

Het stormt in cultureel Nederland. "52 procent va…

Het stormt in cultureel Nederland. "52 procent van de 141.000 kunstenaars in Nederland verdient minder dan 30.000 euro bruto per jaar, bij andere hoogopgeleiden is dat 17 procent. 62 procent van de kunstenaars werkt als zelfstandige, en van de beeldend kunstenaars zelfs 90 procent” schrijft Maaike van Steenis, auteur van het boek tussen kunst en cash, die de aanleiding vormde voor dit interview. Over dit boek, wat succesvolle voorbeelden waren van kunstenaars die het wel lukte om van hun kunst te leven, het belang van netwerken, het GEIN model, inventieve manieren om het publiek aan je te binden zonder consessies aan jouw kunst te doen en alle vooroordelen die er over cultureel ondernemerschap ronddwaalden interviewde Rolf den Otter Maaike van Steenis. Ook kwam het recente advies dat de Raad voor Cultuur aan de minister gegeven heeft over de muzieksector, een advies dat nogal wat stof deed opwaaien, aan bod. Ten slotte beantwoorde Maaike vragen, die luisteraars van Cultuurverkopers via social media hadden gesteld. Halverwege een andere storm, degene die op de dag van het interview het treinverkeer deed stokken, kwam een verwaaide Martine Mussies aanschuiven om ook haar vragen aan Maaike te kunnen stellen. De Webstie van Maaike van Steenis is: https://www.succesvolondernemenalscreatief.nl

Tony’s Chocolonely ging naar de beurs. En dat heb…

Tony’s Chocolonely ging naar de beurs. En dat hebben ze geweten. Een ludiek bedoeld persbericht over de fototentoonstelling “Bitter” in de Beurs van Berlage in Amsterdam ging viral en overal verscheen er in het nieuws dat Tony’s Chocolonely een beursgang zou maken. Het merk dat streeft naar slaafvrije chocolade heeft nog wel meer opvallende design- en marketingbeslissingen: De melk chocoladereep is knalrood en de pure chocoladereep is blauw. Waarom is dat? Waarom is het design, met al die blokjes, zo gemaakt en zit daar een verhaal achter? Rolf den Otter sprak met Pascal van Ham, Tony’s “Choco Loco” en storyteller, over de achtergrond van deze beslissingen en waarom volgens haar Tony’s Chocolonely zo’n bijzonder geliefd merk is. Hoe kan de culturele sector leren van Tony’s Chocolonely?

Aanstaande maandag op Cultuurverkopers, de succes…

Aanstaande maandag op Cultuurverkopers, de succesfactoren van Tony Chocolonely. Waarom is de rode reep melk en de blauwe reep puur? Waarom is de chocoladereep zo bijzonder gevormd? Hoe verteld Tony Chocolonely zijn verhaal en wat heeft een fototentoonstelling in de beurs van Berlage daar mee te maken? Luister, aanstaande maandag naar de nieuwe podcast van Cultuurverkopers, ism BNR Nieuwsradio. Over verliefdheid op een chocoladereep, de bittere waarheid in een fototentoonstelling en een nieuwe brandstore die Tony Chocolonely gaat openen…

Wat doet een directeur van een museum op de Parad…

Wat doet een directeur van een museum op de Parade? Wie is museumpoes Jet en waarom laat ze zich kroelen en aaien? Nadat Martine en vriendin Debora in de “selfie-schoolbankjes” gezeten hadden en Rolf op de onderwijsparade een quiz onderging, gingen ze samen naar Dordrecht om dat uit te zoeken. Daar spraken ze Tijs van Ruiten, algemeen museumdirecteur. Het werd een gesprek over de problemen van middelgrote musea, hoe big data van de museumkaart gebruikt werd om efficiënter van horeca en openingstijden gebruik te maken, hoe oude dametjes en hun gebakjes en borrelgebruik eigenlijk de ideale bezoekers waren en hoe het museum kon overleven met minder subsidie en toch relevant kon blijven. Ten slotte werd er nog nagepraat over het bijzondere onderkomen uit 1939, ontworpen door “de meest gesloopte architect van Nederland”.

Overtuigen is ook een kunst, ook in de kunst. Over de kracht van Persuasive door Peter van Waart.
Overtuigen is ook een kunst, ook in de kunst. Over de kracht van Persuasive door Peter van Waart.

Persuasive advertising, Persuasive design, *waaro…

Persuasive advertising, Persuasive design, *waarom* zou iemand uit de culturele sector dit moeten kennen? Rolf den Otter en Martine Mussies gingen naar Peter van Waart, onderzoeker bij het Lectoraat Creating 010 en voormalig werkzaam bij onderzoeksbureau Motivaction om dit uit te zoeken. Peter vertelde eerst wat Persuasive, de kunst van het overtuigen, inhield en hoe commerciele bedrijven dit in design en advertising inzetten. Daarna hoe Persuasive ingezet zou kunnen worden in de culturele sector en welke voorbeelden daarvan al vindbaar zijn. Een gesprek over het overtuigen en verbinden met jouw doelgroep. Voor meer artikelen en wetenswaardigheden over cultuur en marketing check @cultuurverkoper op Twitter en Cultuurverkopers op Facebook. Commentaar, opmerkingen, vragen kunnen ook gestuurd worden naar cultuurverkopers@gmail.com

Hoe lok je millennials naar een museum? Antwoord op deze & andere vragen door A.Vermeeren, Tu-Delft.
Hoe lok je millennials naar een museum? Antwoord op deze & andere vragen door A.Vermeeren, Tu-Delft.

Voor de kleine musea in Nederland kan het nog wel…

Voor de kleine musea in Nederland kan het nog wel eens lastig zijn om het hoofd boven water te houden. Waar grotere musea vaak wat meer mogelijkheden hebben tot voorlichting en promotie, draaien kleinere musea meestal op vrijwilligers en een klein budget. Om deze kleine musea te helpen op een creatieve manier nieuw publiek te bereiken, is er vanuit de TU-Delft de onderzoeksgroep MuseumFutures opgericht: http://studiolab.ide.tudelft.nl/studiolab/vermeeren/research/ Wat bleek toen zij zich over deze vraag bogen? Door middel van een aantal simpele ingrepen in de context en bereikbaarheid van bijvoorbeeld een streekmuseum, bleek de “authenticiteit” van zo’n museum bij millennials te kunnen aanslaan. Een metastudie over kinderen in musea liet zien hoe je de betrokkenheid van die groep bij een museum kunt verhogen. Diverse andere projecten staan nog op stapel bij deze nog jonge groep van de Tu-Delft, die onder leiding van Dr. Arnold Vermeeren staat. In een gesprek met Rolf den Otter verteld Arnold Vermeeren hier over en sluit af met “hoe je een klein meisje in een museum kunt laten terugkomen”…

03Cultuurverkopers Ton van Diepen
03Cultuurverkopers Ton van Diepen

Hoe zorg je er voor dat iemand die voor de kunst …

Hoe zorg je er voor dat iemand die voor de kunst leeft, van de kunst kan leven? Zestienduizend flyers hielpen niet. Toen gooide hij het over een andere boeg. Pianist en dirigent Ton van Diepen was, net als zovele andere musici in Nederland met veel passie en plezier in zijn vak bezig. Piano optreden hier, koordirectie daar, maar ècht van de grond kwam het nooit. Tot hij op een dag alles liet vallen en met een vele Red-Bull blikjes beladen brainstorm op een plan kwam. Dit is het bijzondere verhaal van iemand die het lukte om zijn passie, arrangeren en muziek maken, kon omzetten in een succesvol bedrijf, waarbij hij mensen bij elkaar brengt, laat genieten van muziek maken. Hoe zorg je er voor dat iemand die voor de kunst leeft, van de kunst kan leven? Over liefde, passie, schema’tjes, zzp’ers, maar ook de mogelijkheid van muziek om mensen verliefd op het zingen én op elkaar te kunnen laten worden. Met op het eind tips van Ton hoe een kunstenaar er voor kan zorgen te kunnen leven en genieten van zijn of haar passie. https://twitter.com/cultuurverkoper https://www.facebook.com/Cultuurverkopers-BNR-1461533657190185/ http://www.tonvandiepen.nl https://www.popkoorprestige.nl Pianofragment: Widmung Robert Schumann/Franz Liszt, gespeeld door Ton van Diepen

"Cultuurverkopers" Promo 1
"Cultuurverkopers" Promo 1

Promo voor de podcast "Cultuurverkopers" ism BNR …

Promo voor de podcast "Cultuurverkopers" ism BNR Nieuwsradio, die rond half juni van star gaat. Martine Mussies en Rolf den Otter gaan op zoek naar het geheim van goede cultuurmarketing. Hoe komt het dat mensen uit de creatieve sector, de designers, reclamemakers, storytellers, zo goed lukt om voor bedrijven publiek aan zich te binden, terwijl dit in de culturele sector, bij opera, beeldhouwkunst, musea, dat soms zo matig lijkt te lukken? Ga mee met Martine en mij op de reis naar succesvolle voorbeelden, kunstenaars die een publiek op originele manier aan zich wisten te binden zonder concessies aan hun kunst te doen. En wordt geïnspireerd door creatieve reclamemakers die diverse technieken, tips en trucs geven over hoe je een publiek weet te bereiken...! Ga mee met Cultuurverkopers, ism BNR Nieuwsradio.

Cultuurverkopers 01 Wat als de culturele sector zou leren van de creatieve sector
Cultuurverkopers 01 Wat als de culturele sector zou leren van de creatieve sector

Rolf en Martine zijn nieuwsgierig. Rolf ziet de N…

Rolf en Martine zijn nieuwsgierig. Rolf ziet de Nederlandse creative industrie de wereld veroveren en Martine ziet hoe Nederlandse culturele instellingen over de hele wereld hoog op ranglijstjes staan. Maar komt het dat Nederlanders uitstekend product lijken te kunnen verkopen met hun verhalen, terwijl culturele instellingen de grootste moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Of is dit maar een aanname? Wat zijn de succesverhalen en hoe kunnen culturele instellingen hier iets van leren? Rolf ten Otter werkte voor de Multimedia Competence Group van Philips Design en geeft nu les aan de hoge school Rotterdam. Dit jaar maakt hij zijn PhD over Strategic Brand Management bij de Tu-Delft af. Martine Mussies, voormalig Cosmo-girl zakenvrouw van het jaar, is muzikante, onderzoekster en bezig met haar PhD over meerminnen. Martine heeft in het verleden gepresenteerd voor NPS Cultura en RTV Vechtstreek. Eerste aflevering met Lotte Bloem van Arttube, een samenwerkingsverband van 30 musea in Nederland