
Carver Cargo moet stadslogistiek opschudden
Carver, de Nederlandse fabrikant van elektrische driewielers, levert nu ook een Cargo-variant. Gaat dit voertuig de stadslogistiek opschudden? BNR Mobility zocht het uit.
Carver, de Nederlandse fabrikant van elektrische driewielers, levert nu ook een Cargo-variant. Gaat dit voertuig de stadslogistiek opschudden? BNR Mobility zocht het uit.
Op de grote Europese luchthavens zullen uiteindelijk de vrachtvluchten het onderspit delven. En daar ligt een mooie kans voor de meer regionaal georiënteerde luchthavens, die vaak een infrastructuur hebben die meer op luchtvrachtvervoer is ingesteld, zegt Jos Roeven, topman van Maastricht Aachen Airport.
Door het extreme weer ligt een groot deel van de mobiliteit in Nederland plat. Hoe kan dat toch? We fietsen meer, maar verdient de fiets daardoor ook meer ruimte op de weg? En Noud mocht als eerste de Carver Cargo testen.
Misschien wel het grootste schrikbeeld van de Brexit blijft tot nu toe uit: de Brexitfile, ellenlange rijen met stilstaande vrachtwagens die van en naar het Verenigd Koninkrijk rijden. Een maand nadat de nieuwe handelsrelatie tussen de EU en de Britten is ingegaan, is er van die Brexitfiles nog geen sprake geweest.
Twee op de tien containers wordt leeg vervoerd over de oceaan. Over land is dat zelfs vier op de tien. Een enorme verspilling van ruimte en energie. Daarom bedacht 4FOLD en opvouwbare container.
Komt er per 1 januari 2021 een vlieg- en vrachtbelasting voor de luchtvaart? Of wordt die extra heffing voor een ticket en luchtvracht vanwege de coronacrisis uitgesteld? Dat moet vandaag duidelijk worden. Voor Maastricht Aachen Airport dat voor 70 procent draait op luchtvracht is zo'n vrachtbelasting een zeer donker scenario.
Ask Me Anything gaat vandaag over mobiliteit na corona-tijd. De Mobiliteitsalliantie organiseerde daar vandaag een event over. Gaan we post-corona weer massaal in de file staan? Hoe krijgen we mensen weer in de trein? Welke rol speelt de fiets? Jörgens gasten beantwoorden luisteraarsvragen!
Schiphol mag meer vrachtvluchten gaan uitvoeren, met onder meer medische artikelen. Nu er veel minder passagiersvluchten worden uitgevoerd, is daar voldoende ruimte voor. De nieuwe regels gaan vandaag al in, zegt Rogier Spoel van Evofenedex.
Ondanks het coronavirus lijkt het internationale goederentransport niks te klagen te hebben. Althans, in ieder geval tot dit weekend dat bol stond van coronamaatregelen binnen en buiten Nederland.
Alleen al in Nederland claimen transportbedrijven voor zo'n 4 miljard euro aan schade door verboden prijsafspraken tussen vrachtwagenbouwers. Dat blijkt uit een rondgang door BNR.
De Douane heeft vorig jaar behoorlijk minder namaak-goederen onderschept dan in de twee jaar daarvoor. Waar in 2016 en 2017 nog rond de 2,2 miljoen goederen werden onderschept, waren dat er vorig jaar slechts 1,3 miljoen.
Het goederenvervoer over de weg is de crisis nu helemaal te boven. Voor het eerst werd er namelijk vorig jaar weer een groter volume aan goederen in vrachtwagens door Nederland vervoerd dan in 2007, vlak voor de crisis begon. 757 miljoen ton goederen werden er in 2018 over de weg vervoerd.
Veertig studenten van de Technische Universiteit Delft hebben een nieuwe hyperloopcapsule ontwikkeld. Met zo'n capsule kunnen hoge snelheden worden bereikt, omdat luchtweerstand en wrijving ontbreken.
Lange files door openstaande bruggen, dat is al vervelend genoeg. Nog irritanter is dat veel van die files helemaal niet nodig zijn. Moderne binnenvaartschepen zijn uitgerust met een inschuifbare stuurhut en mast.
Nieuwe vrachtwagens moeten in 2025 15 procent minder CO2 uitstoten en in 2030 zelfs 30 procent. Dat zijn de landen binnen de EU overeengekomen. 'De industrie vindt die normen veel te streng,' zegt Europarlementariër Bas Eickhout van GroenLinks die aan de onderhandelingstafel zat.
Het is vrijwel onvermijdelijk dat een aantal logistieke doemscenario's rond de Brexit zich echt zal voordoen. Maar echt grote ongerustheid is niet op zijn plaats, zegt Albert Veenstra, directeur van Dinalog, Dutch Institute for advanced logistics.
Wereldwijd is Mars verantwoordelijk voor de verwerking van een vijfde van de totale cacaoproductie. Misschien niet heel verwonderlijk als je je realiseert dat alleen al in de fabriek in de Nederlandse fabriek 1 miljoen repen per uur van de band rollen. Het bedrijf voelt zich dan ook moreel verplicht om bij te dragen aan een duurzamer cacaoproductie, zegt Jack Tabbers, general manager Mars Nederland.
Er moet een legitimatieplicht komen voor wie een pakket op de post doet. Dit om het verzenden van drugspakketten door drugscriminelen te bemoeilijken. Die oproep doet Taskforce Brabant-Zeeland bij BNR. 'Het is voor drugscriminelen wel heel er gemakkelijk om drugs per post of per pakketje wereldwijd te verzenden,' zegt burgemeester Anton Ederveen van Valkenswaard en leidinggevende Taskforce Brabant-Zeeland.
Werd vorige week nog het failliet van SecurCash geweigerd door de rechter, nu is de kogel toch echt door de kerk. Het bedrijf mag zich failliet verklaren.
Duurdere treinkaartjes, hogere prijzen voor goederenvervoer en meer vertragingen. Daarvoor waarschuwen de NS, ProRail, reizigersorganisaties en vakbonden unaniem.
Vervoerders zijn bereid om meer 's nachts te rijden om de files te verkorten. Dat zeggen TLN en evofenedex tegen BNR. Zij roepen onder meer de hulp in van de overheid, die onderzoek moet doen naar de financiële haalbaarheid van hun plan. 'De overheid moet een maatschappelijke kosten-baten-analyse uitvoeren'
Daimler, Volkswagen, Tesla en ook DAF zetten in op elektrische vrachtwagens, maar hoe lang duurt het nog voor we die ook op de weg zien?
Nederlanders maken nauwelijks gebruik van de nieuwe privacywet. Bedrijven moeten sinds de invoering binnen vier weken aangeven welke gegevens zij hebben van personen, anders volgt er een boete. Tot nu toe worden ze maar mondjesmaat gebeld, blijkt uit een rondgang van BNR.
Het vervoer op water groeit niet mee met de rest van de transportsector. Waar de gehele sector in het afgelopen kwartaal 3,8 procent hoger uitkwam dan een jaar eerder, liet het vervoer op water een flinke min zien.
De ruim 2 miljoen containers die overslagbedrijf ECT in de Rotterdamse haven verwerkt, gaan met vrachtwagens het land in. Dat moet anders, zegt CEO Leo Ruijs.
Arthur van Dijk, voorzitter Transport en Logistiek Nederland, wijst erop dat de huidige generatie Euro6-vrachtwagens al 90 procent schoner is dan de vrachtauto's van tien jaar geleden. 'We kijken reikhalzend uit naar bijvoorbeeld een elektrische vrachtauto, maar voor écht duurzaam transport moet je ook kijken naar de afzenders en de ontvangers. Als de hele keten gaat meewerken, is er zeker nog wat te verduurzamen.'
Is er nog IEMAND te vinden die vrachtwagenchauffeur wil worden? Een terechte vraag nu uit de nieuwste sectormonitor logistiek blijkt dat het aantal onvervulde vacatures in deze beroepsgroep in een jaar met 50 procent is gestegen!
De transportsector doet de ouderwetse vrachtbrief, eindelijk, de deur uit. De nieuwe digitale vrachtbrief zal de sector naar verwachting ruim 180 miljoen euro besparen. 'De digitale variant is ook nog eens minder fraudegevoelig.'
België blaast de discussie over de IJzeren Rijn nieuw leven in. De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft nieuw onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om via deze spoorlijn treinen van de Antwerpse haven naar Duitsland te laten rijden.
Tesla gaat de strijd aan met dieselvrachtwagens. Vannacht presenteerde het bedrijf zijn elektrische vrachtwagen, de Tesla Semi. Volgens Elon Musk is het ontworpen 'als een kogel'.