
'Rekeningrijden mag automobilist niet meer kosten'
Het invoeren van rekeningrijden mag automobilisten niet meer gaan kosten. Daarvoor waarschuwt verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen op BNR.
Het invoeren van rekeningrijden mag automobilisten niet meer gaan kosten. Daarvoor waarschuwt verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen op BNR.
Het invoeren van rekeningrijden kost meer dan het oplevert. Die conclusie trekt Arcadis na het uitvoeren van een maatschappelijke kosten-batenanalyse. Het advies- en ingenieursbureau keek naar verschillende varianten van betalen naar gebruik.
Welke maatschappelijke gevolgen heeft het invoeren van rekeningrijden? Arcadis zocht het uit. Verder aandacht voor Maybach, het luxelabel van Mercedes-Benz. Topdrukte bij LeaseBijtellingVriendelijk. En Meindert test de BMW X7.
Voor het eerst dit jaar is de verkoop van nieuwe auto's in de Europese Unie gestegen. Dat meldt de Europese brancheorganisatie ACEA.
Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen acht het 'hoogst onwaarschijnlijk' dat rekeningrijden op termijn nog wordt ingevoerd. Dat zei ze tijdens de finale van Spitsbrekers op BNR.
'We kunnen er een wedje op gaan leggen of we dat wel of niet redden.'
EU-onderhandelaar Barnier wil de eenheid binnen de EU bewaren en gaat daarom vandaag naar Den Haag, waar hij om tafel gaat met premier Rutte.
Elisabeth Post is de kersverse voorzitter van Transport en Logistiek Nederland, en ze mag meteen flink aan de bak. In 2023 gaat er een kilometerheffing voor vrachtwagens in, maar TLN is er niet gerust op dat het kabinet zich aan de belofte houdt om dat geld weer in mobiliteit te investeren.
Ondernemers in Noordoost-Nederland willen dat de opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden gebruikt om de concurrentiepositie van die regio te versterken.
Door de krapte op de arbeidsmarkt betalen werkgevers nu gemiddeld 8,5% meer dan ze gewend waren. Door één rechtelijke uitspraak komen heel veel VVD-plannen in de knel. En in de rechtszaak tussen Vestia en Deutsche Bank ging het over flessen champagne en nachtclubs.
Een ruime meerderheid van de Nederlanders is voor de invoering van een vorm van rekeningrijden, blijkt uit onderzoek van I&O Research, in opdracht van de Volkskrant.
LeasePlan, de grootste leasemaatschappij van Nederland, wil kilometerheffing in de praktijk gaan testen. Dat zegt Erik Henstra, de nieuwe baas van LeasePlan bij BNR De Nationale Autoshow.
Een meerderheid van de Nederlanders is voor de invoering van de kilometerheffing. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 19.000 leden van het opiniepanel van het actualiteitenprogramma.
Brussel wil dat alle lidstaten kilometerheffing gaan invoeren. Automobilisten gaan dan betalen naar gebruik van daadwerkelijk gereden kilometers. CDA-kamerlid Martijn van Helvert is geen voorstander van dit plan.
Dat hebben het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving onderzocht. De kilometerheffing - ook een vaak genoemde oplossing voor het fileprobleem - gaat volgens de onderzoekers ook niet werken.
De klachten over de invoering van de kilometerheffing in België stapelen zich op. Volgens Transport en Logistiek Nederland is het nieuwe tolsysteem niet juist ingevoerd.
De invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens in België verloopt chaotisch. Waalse vrachtwagenchauffeurs blokkeren wegen, zelfs een snelweg van Brussel naar Luxemburg.
Het kabinet Rutte-II voert geen kilometerheffing in. Dat staat in het concept-regeerakoord, zo melden verschillende media.
Onder het motto 'de vervuiler betaalt' doet Natuur en Milieu op BNR een oproep aan het nieuwe kabinet om een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren.
Leaserijders krijgen een steeds grotere hekel aan het betalen van privékilometers. Het aantal automobilisten dat daar niet voor wil betalen is dit jaar gestegen tot 40 procent.
Krijgen we toch een kilometerheffing? Vanmiddag veel meer daarover in de BNR Nationale Autoshow. Te gast is de nieuwe directeur Olaf de Bruijn van de RAI Vereniging.
Dachten we dat het CDA zo langzamerhand definitief was ingeslapen, alsof ze collectief de pil van Drion hadden geslikt, juist dan ontpopt het wetenschappelijk instituut zich als de bovenste beste taboe doorbreker.
Het Wetenschappelijk Instituut van het CDA wil een nieuwe versie van de kilometerheffing invoeren. De heffing zorgt voor veel minder files en scheelt de automobilist geld.
Het CDA moet alsnog streven naar een kilometerheffing voor automobilisten.
Automobilisten met een leaseauto zouden als eersten kunnen overstappen op een vorm van kilometerheffing. Voor hen is de invoering ervan het gemakkelijkst en effectiefst. Dat zegt Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB, in een gesprek met het Financieele Dagblad.
Hypotheekrenteaftrek weg? Kilometerheffing invoeren? Aart Jan de Geus, plaatsvervangend staatssecretaris-generaal van de OESO, praat in De Wereld volgens Hammelburg over onze sociaal-economische positie.