16 resultaten

Datum Relevantie

In deze podcast praat Carolien Vader met Dennis v…

In deze podcast praat Carolien Vader met Dennis van Luling, adjunct-hoofdredacteur van Voetbal International. VI ervaart de gevolgen van het veranderende medialandschap en zoekt balans tussen een teruglopende printoplage en de kansen die nieuwe online uitgeef- en verdienmodellen bieden. Makkelijk is dat niet, maar Dennis van Luling heeft goede moed op een meer digitale toekomst voor VI, een van de grootste mediamerken in Nederland. In deze podcast vertelt Dennis van Luling over experimenten bij VI met data gedreven contentdistributie, video en native advertising.

Succes op social media lijkt sommige influencers …

Succes op social media lijkt sommige influencers zo makkelijk af te gaan, terwijl traditionele mediamerken daar enorm mee worstelen. Hoe komt dat? Social Media expert Kirsten Jassies vertelt waarom. Ze schetst de verschillen tussen de wereld van de influencers op Instagram en Youtube en die van de traditionele media. Ook geeft ze tips over wat mediamerken kunnen leren van de jonge garde contentmakers op social media.

Jaap Biemans is prijswinnend art director van Volk…

Jaap Biemans is prijswinnend art director van Volkskrant Magazine en geniet internationaal veel aandacht onder zijn geuzenaam: coverjunkie. Op zijn blog en via Instagram verzamelt hij covers van magazines over de hele wereld en daarmee vertelt hij het verhaal van de evolutie die print media aan het maken is in dit internettijdperk. Hij is een sterke voorvechter van print (en let wel: mooi vormgegeven magazines)en daar gaat dit gesprek over.

In deze podcast vertelt Hugo Blom over de zoektoc…

In deze podcast vertelt Hugo Blom over de zoektocht van de VPRO Gids naar een blijvende relevantie in het sterk veranderende medialandschap. De Gids verliest lezers en jongeren hebben minder behoefte aan een tv-gids in print. Maar in een tijd waarin content als een lawine over mediagebruikers wordt uitgestort is het gidsen en duiden van media nu belangrijker dan ooit. Daarom lanceerde de VPRO een nieuwe app en een chatbot, die lezers relevante kijk-, lees- en luistertips geeft.

Gonnie Spijkstra zag als social mediamanager bij …

Gonnie Spijkstra zag als social mediamanager bij Telegraaf Media Groep de kansen die er voor uitgevers liggen bij social media voor het krijgen van meer bereik. Maar ze leerde ook dat er een verschil is tussen het bereiken en het beroeren van een doelgroep. Over dat laatste heeft ze veel te zeggen. Ze heeft het dan over de impact die content kan hebben online. Iets waar nog maar weinig uitgevers zich druk om maken.

De NOS experimenteert er gretig op los. Zeker als…

De NOS experimenteert er gretig op los. Zeker als het social media en een jongere doelgroep betreft. Lara Ankersmit is head digital van NOS en leidt een team nieuwsmakers die verschillende manieren verkennen om nieuws te vertalen naar verschillende soorten content, afgestemd op nieuwe en sociale platformen. Veel experimenten uit het media Lab van de NOS zijn inmiddels 'business as usual' en geven daarmee langzaam vorm aan de evolutie van nieuws in Nederland.

Het is 'the million dollar question': hoe verdien…

Het is 'the million dollar question': hoe verdien je als uitgever geld met content. Veel uitgevers investeren pas als er zicht is op een helder verdienmodel. En dat staat innovatie vaak in de weg. Toch zijn er succesvolle initiatieven die bewijzen dat er nieuwe inkomsten voor uitgevers zijn. Denk aan crowd funding, memberships en waardebepaling achteraf. Een mooi aanvulling op paywalls, digitale abonnementen en de immer afnemende losse verkoop van print. MUZIEK: I dunno by grapes by Siobhan Dakay, ft: J Lang, Morusque. 20two Sh8z from Fluffy by Siobhan Dakay, ft: Fluff. Drops of H2O by J.Lang, ft: Airtone. seachange by airtone. via http://dig.cmixter.org | Licensed under Creative Commons.

Anna Wintour gaf een speech over de zoektocht van…

Anna Wintour gaf een speech over de zoektocht van uitgeverij Condé Nast naar creativiteit in een wereld vol clickbait. En daar gaan Carolien Vader en Jonas Nouwen van Bladendokter.nl dieper op in. Over welke headlines je moet gebruiken om mensen te laten klikken en of het gebruiken van populaire clickbait online op de lange termijn wel of niet schadelijk is voor je mediamerk. MUZIEK: I dunno by grapes by Siobhan Dakay, ft: J Lang, Morusque. 20two Sh8z from Fluffy by Siobhan Dakay, ft: Fluff. Drops of H2O by J.Lang, ft: Airtone. seachange by airtone. via http://dig.cmixter.org | Licensed under Creative Commons.