
Dick Benschop: Lelystad Airport kan gewoon open
Lelystad Airport kan eind 2021 gewoon open. Schiphol-CEO Dick Benschop ziet geen enkele reden om de opening van de luchthaven verder uit te stellen, zegt hij in BNR Zakendoen.
Lelystad Airport kan eind 2021 gewoon open. Schiphol-CEO Dick Benschop ziet geen enkele reden om de opening van de luchthaven verder uit te stellen, zegt hij in BNR Zakendoen.
Lelystad Airport was altijd al een beetje Maybe-stad Airport. Nu is het Lelystad Never-port geworden. Reeds vanaf de allereerste plannen werden wenselijkheid, nut en noodzaak van een vakantievliegveld in de polder vurig ter discussie gesteld.
Actiegroepen doen aangifte tegen topambtenaren, de directie van Schiphol en betrokken adviesbureaus. Zij zouden doelbewust onjuiste data hebben gebruikt en informatie hebben achtergehouden bij de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport, zo luidt de aangifte die is ingezien door BNR.
De toekomst van Lelystad Airport blijft onzeker. De Christenunie verraste de coalitiepartijen vanmorgen, met het standpunt dat een volgend kabinet maar moet besluiten over het vliegveld.
Regeringspartij ChristenUnie presenteert zaterdag haar luchtvaartvisie en zal dan praten over een einde aan de ongebreidelde groei van de luchtvaart. 'Welke luchtvaart willen we? Wat is het nieuwe normaal in de luchtvaart?', vraagt CU-Kamerlid Eppo Bruins zich af in BNR's Zakendoen.
Lelystad Airport moet in 2021 hoe dan ook open voor commerciële vluchten, ook als de luchtvaartsector nog op z'n gat ligt door de coronacrisis. Dat zegt Janneke Sparrenboom, die als wethouder Lelystad Airport in haar portefeuille heeft.
De opening van vliegveld Lelystad is een jaar uitgesteld, maar wordt zeker niet afgesteld, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen tegen BNR. Als de Coronacrisis voorbij is, dan zal er gewoon behoefte zijn aan het nieuwe vliegveld. Maar nu even niet. Want er wordt nu bijna niet gevlogen, zegt de minister tegen politiek verslaggever Laurens Boven.
De opening van Lelystad Airport wordt uitgesteld tot november volgend jaar. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer. Door de coronacrisis is het niet nodig dat de luchthaven, die vakantieverkeer van Schiphol moet gaan overnemen, nog dit jaar opengaat. Ook blijken de stikstofberekeningen niet te kloppen.
De opening van Lelystad Airport wordt uitgesteld tot november volgend jaar. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer. Door de coronacrisis is het niet nodig dat de luchthaven, die vakantieverkeer van Schiphol moet gaan overnemen, nog dit jaar opengaat.
Air France-KLM rapporteerde vandaag een flinke winstdaling – en dan moet de corona-klap nog komen. Toch blijft het bedrijf ambitieus: het wil weer de grootste van Europa worden. 'We gaan zorgen dat Air France-KLM weer meedoet in de top van Europa', zegt KLM-topman Pieter Elbers tegen verslaggever Martijn de Rijk.
Werkgeversorganisaties eisen in een paginagrote advertentie in NRC dat Lelystad Airport open gaat. De tijd dringt, menen de werkgevers, en ze zeggen recht te hebben op een betrouwbare overheid die haar afspraken nakomt.
Dat vliegveld Lelystad niet open zou kunnen, is een voorbarige conclusie. Dat zegt Johan Remkes tegen BNR. De VVD-politicus kwam vandaag met zijn advies over de luchtvaart en de stikstofcrisis.
Gedeputeerde Staten van Overijssel zijn het niet eens met de manier waarop minister Cora van Nieuwenhuizen omgaat met Lelystad Airport. In een brief zegt de provincie dat er te weinig gedaan wordt met de maatschappelijke bezwaren, die er in groten getale zijn.
Vliegscholen maken zich zorgen om de veiligheid rond Lelystad Airport. Sinds de invoering drie weken geleden van een nieuwe werkwijze bij het starten en landen lopen de piloten gevaar, stellen ze op Omroep Flevoland. Vliegschool Wings over Holland heeft zelfs besloten om momenteel geen vlieglessen te geven.
William Vet, topman van easyJet Benelux, ziet liever een kerosinetaks dan een vliegtaks. Dat zegt hij in BNR Zakendoen. Vet stelt dat er door de vliegtaks ongelijkheid ontstaat in de luchtvaartbranche.
Schiphol kan wel even zonder groei, zegt directeur Dick Benschop van Schiphol in BNR's Big Five. Wel moet voorkomen worden dat Schiphol uit de Champions League van hubconnectiviteit valt, zoals destijds met Brussel , Wenen en Kopenhagen is gebeurd. 'We moeten niet degraderen'.
Lelystad Airport is niet interessant voor Corendon wanneer de luchtvaartmaatschappij daarvoor slots op Schiphol moet opgeven. Corendon gaat er wél vanuit dat het mogelijk is om autonoom te vliegen vanaf Lelystad. Dit zegt CEO Steven van der Heijden van Corendon in BNR Zakendoen.
De Europese Commissie is akkoord met een regeling om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. Dit meldt NOS. 'Dit is wat minister Van Nieuwenhuizen al jaren voor elkaar probeert te krijgen', zegt politiek verslaggever Laurens Boven.
Er is onvoldoende rekening gehouden met het feit dat de nieuwe regels in Brussel moeten worden getoetst. Dat zegt Steven van der Heijden, CEO van reisgigant Corendon.
Lelystad Airport gaat definitief niet open in april 2020, zoals eigenlijk de bedoeling was, maar wel zo snel mogelijk. Dat zegt minister Van Nieuwenhuizen.
De geplande opening in april volgend jaar van Lelystad Airport is onhaalbaar geworden volgens minister Van Nieuwenhuizen. Verder blijkt dat de Schiphol Groep bijna net zoveel CO2 uitstoot als alle auto's in Nederland bij elkaar. Luister hier de uitzending terug!
Nu een Kamerdebat over vliegveld Lelystad is uitgesteld tot na de zomer, wordt het wel heel erg krap voor de reisorganisaties om hun vluchtschema’s aan te passen. Dat erkent minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.
Vliegen vanaf Lelystad Airport in april volgend jaar is haast onmogelijk. Het debat over de verdeling van vliegtuigmaatschappijen tussen Schiphol en Lelystad is uitgesteld tot september. Hierdoor is het nog maar de vraag of de luchthaven in Lelystad april 2020 haar deuren kan openen. Luchtvaartmaatschappijen zijn alles behalve blij met het nieuws, want het is inmiddels één voor twaalf.
Het is nog niet duidelijk wanneer vliegveld Lelystad open kan. Naast de problemen met Europese wetgeving, kampt minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat nu ook met een onoverzichtelijk probleem met de normen voor stikstofuitstoot.
Door de krapte op de arbeidsmarkt betalen werkgevers nu gemiddeld 8,5% meer dan ze gewend waren. Door één rechtelijke uitspraak komen heel veel VVD-plannen in de knel. En in de rechtszaak tussen Vestia en Deutsche Bank ging het over flessen champagne en nachtclubs.
Brussel is voor minister Van Nieuwenhuizen een black box als het gaat over de toekomst van vliegveld Lelystad. Het kabinet wacht op een besluit van de Europese Commissie of de nieuwe luchthaven voor vakantievluchten open mag.
De Europese Commissie heeft een appeltje te schillen met Nederland over het meten van de milieueffecten bij luchthavenprojecten. Dat blijkt uit vertrouwelijke stukken waarover het AD vandaag schrijft.
De splinternieuwe terminal van Lelystad Airport doet vandaag dienst als stemlokaal. Mensen die daar in de buurt werken, kunnen dichtbij hun werk stemmen. Maar ook inwoners van Lelystad en andere belangstellenden zijn nadrukkelijk welkom om een kijkje te nemen in de ontvangsthal van de luchthaven.
Het kabinet past de eisen voor vliegveld Lelystad aan waardoor er minder overlast komt. Volgens de nieuwe regels mag er wél gevlogen worden over militair terrein en hoeft er minder rekening gehouden te worden met vliegverkeer van Schiphol. De vliegtuigen vliegen daardoor iets hoger en maken dus minder lawaai. 'Op zich is dit goed nieuws', zegt wethouder Leon Meijer van de gemeente Ede.
Parkeren bij ziekenhuizen werd weer duurder, maar er is ook één ziekenhuis waar het juist gratis werd. Na een explosieve groei van Chinese investeringen in Europese infrastructuur, is die nu ineens gehalveerd. Er is veel verzet tegen de gevreesde geluidsoverlast van Lelystad Airport in alle provincies rond het vliegveld, behalve in Flevoland.