
'OV-chipkaart sterft langzaam uit'
Over tien jaar is de OV-chipkaart verdwenen en betalen we allemaal met onze bankpas of mobiel voor het openbaar vervoer. Dat zegt Pedro Peters, algemeen directeur van het Rotterdamse vervoerbedrijf RET op BNR.
Over tien jaar is de OV-chipkaart verdwenen en betalen we allemaal met onze bankpas of mobiel voor het openbaar vervoer. Dat zegt Pedro Peters, algemeen directeur van het Rotterdamse vervoerbedrijf RET op BNR.
OV-chipkaarten bevatten metalen die slecht zijn voor het milieu, blijkt uit onderzoek in opdracht van BNR. In 2014 en 2015 werden 6,1 miljoen kunststof ov-chipkaarten gemaakt, waarin in totaal bijna 500 kilogram metaal zit verwerkt.
Reizigers klagen over het feit dat zij moeten betalen voor het verplicht vervangen van de ov-chipkaart. De Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer vindt dat de ov-chipkaart gratis vervangen moet kunnen worden.
Het aantal klachten over de OV-chipkaart is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van het OV loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer. Die enorme toename van klachten komt vooral omdat mensen de aanschaf van de kaart te duur vinden, zegt Dorathé Hoentjen, hoofd van het OV Loket.
De ov-chipkaart hoeft toch niet afgeschaft te worden van de VVD, zo bleek tijdens een overleg in de Tweede Kamer. Staatssecretaris Mansveld wil er ook absoluut niet mee stoppen.
Niet uitchecken met je ov-chipkaart is wel heel lucratief voor de vervoerders. Er blijft in een jaar 16 miljoen euro aan de strijkstok van de vervoerders kleven.
Tegenwoordig moeten we overal inchecken met onze ov-chipkaart, als we gebruik willen maken van het openbaar vervoer. Maar geldt dat ook voor een maandabonnement?
Openbaar vervoerbedrijven moeten stoppen met het leveren van eenmalige wegwerp ov-chipkaarten. Of ze moeten ervoor zorgen dat de kaartjes na de reis weer worden ingeleverd voor hergebruik. Dat zeggen D66 en GroenLinks tegen BNR Nieuwsradio.
Er moet één loket komen waar reizigers terechtkunnen met vragen en klachten over de ov-chipkaart.
Een aantal vervoersbedrijven heeft gezegd om de tafel te willen om de problemen rond de ov-chipkaart te bespreken.
De ov-chipkaart moet simpeler. Het is beter om te stoppen met betalen per kilometer. Dat vindt Manu Lageirse, CEO van Veolia.
Staatssecretaris Wilma Mansveld van I&M moet de regie pakken en met wetgeving komen om de problemen met de OV-chipkaart aan te pakken. Dwang is inmiddels helaas onvermijdelijk, zegt CU-Kamerlid Carla Dik-Faber in BNR Lunchtime.
Betaalpasjes van de zaak zijn in vele soorten en maten in opkomst. Binnen deze markt wil XXImo zich onderscheiden met een mobiliteitspas. En de ambities zijn niet mals: aan het eind van het jaar moeten er 150.000 kaarthouders zijn.
De ov-chipkaart wordt een betaalmiddel voor winkels op de stations. Dat is handig. Ook voor hackers.
Vanaf eind maart hoeven gebruikers van een ov-chipkaart geen dubbel opstaptarief meer te betalen als ze tijdens hun rit overstappen van de ene treinververvoerder naar de andere. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Openbaar vervoer) bekend gemaakt.
Nederlanders maken steeds meer gebruik van de OV-chipkaart. In 2012 zijn in totaal bijna 1,8 miljard transacties verwerkt. Dit is een stijging van 36,9 procent ten opzichte van 2011.
Het papieren treinkaartje moet blijven, ook voor reizen met korting. De papieren kaartjes zijn vooral van belang voor mensen die maar af en toe de trein nemen. En voor reizigers uit het buitenland.
De NS heeft onterecht veel te veel reisgegevens van ov-chipkaarthouders gebruikt. En zelfs van anonieme kaarten zijn gegevens bewaard.
De OV-chipkaart functioneert nog niet naar behoren en kan veel beter. Dat zegt Bart Schmeink, topman van de GVB, donderdag op BNR.
Houders van abonnementen krijgen vaak een boete als ze vergeten met OV-chipkaart in te checken om hun rit te registreren. Terwijl voor de invoering van de OV-chipkaart nog een goede coulanceregeling gold, als je het vervoersbewijs niet kon tonen.
Reisgegevens van de ov-chipkaart hoeven niet anderhalf jaar, maar drie maanden te worden bewaard. Dat vindt de Tweede Kamer.
Nieuwe ov-chipkaarten worden sinds augustus uitgerust met een chip die een betere beveiliging biedt tegen fraude.
Reizigers in het openbaar vervoer die met korting op hun ov-chipkaart reizen zijn vaak niet goedkoper uit dan hun medereizigers die met hun ov-kaart geen korting krijgen. En dat komt vooral door de slechte samenwerking tussen de vervoersregio's.
De Amerikaanse creditcardmaatschappij Visa ziet goede mogelijkheden om op korte termijn contactloos betalen te introduceren in de Nederlandse detailhandel, eventueel in de vorm van samenwerking met de OV-chipkaart. Dat zei directeur Michiel Wielhouwer van Visa donderdag in Amsterdam op het congres Toekomst van het betalingsverkeer.
Het gefaseerd afschaffen van de strippenkaart in alle regio's kan met de recente verbeteringen en aanpassingen gewoon doorgaan. Dat meldt minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.