
Pareltje van campagnefilm grijpt je naar de keel
Door de coronapandemie wordt wereldwijd de reguliere zorg uitgesteld. In het Verenigd Koninkrijk is zorgorganisatie Macmillan Cancer Support daarom een campagne gestart om geld in te zamelen.
Door de coronapandemie wordt wereldwijd de reguliere zorg uitgesteld. In het Verenigd Koninkrijk is zorgorganisatie Macmillan Cancer Support daarom een campagne gestart om geld in te zamelen.
Begin januari stond er een confronterend artikel in het NRC. Filmproducer Nathalie Toisuta kwam tot de ontdekking dat in de afgelopen dertig jaar film en series in Nederland er maar acht hoofdrollen zijn geweest voor mensen met een migratieachtergrond.
Biermerk Amstel is terug met een campagne en grijpt terug op een succesformule uit het verleden. In de campagne staan drie vrienden centraal, net zoals een oudere campagne die Amstel lange tijd verspreidde.
Om gezond eten te promoten wordt vaak de metafoor gebruikt van een mens als een machine. Je eet precies zoveel als je nodig hebt, net zoals een auto niet meer brandstof gebruikt dan het nodig heeft om te rijden. Die beeldspraak werkt voor sommigen best goed, maar voor anderen heeft het precies het tegenovergestelde effect.
Het gangbare businessmodel op internet is het opbouwen van profielen van gebruikers. Hoe meer data we verzamelen, hoe effectiever we advertenties kunnen laten zien, is het gangbare verhaal. Echter onder druk van de overheid moest de Ster experimenteren met contextuele advertenties en wat bleek? Het was effectiever.
In veel landen is het kerstseizoen al begonnen. De vraag is altijd wie er het eerst met een kerstcommercial komt. We praten erover met Ruben Cusell van Wefilm in de wekelijkse rubriek film, reclame en creativiteit.
Er komen strengere regels voor het aanprijzen van producten in YouTube-filmpjes. Dat staat in de nieuwe Mediawet, die vanaf 1 november is ingegaan. Voortaan moet bij elke promotie expliciet worden aangegeven dat het reclame is.
In Ask Me Anything al jouw vragen over de verdienmodellen van sociale media. Mogen vloggers nog reclame maken onder de nieuwe Mediawet?
Afgelopen week startte weer een nieuw initiatief van de overheid tegen de coronacrisis, om jongeren te bereiken. Doel: verhalen van leeftijdgenoten centraal stellen, omdat jongeren vooral kijken en luisteren naar verhalen van elkaar, zegt Ruben Cusell van Wefilm.
Tijdens de wedstrijd Nederland - Italië kwam TOTO met een nieuwe reclame die afweek van de bekende koning Toto. Ruben Cusell van Wefilm vertelt daarover in de wekelijkse rubriek over reclame, creativiteit en film.
Iedere woensdag praten we met Marcel Beerthuizen van sponsoringadviesbureau bigplans over de ontwikkelingen op het terrein van sport en economie. Deze keer gaat het over de beeldvorming van een sportorganisatie.
Afgelopen weekend is de Eredivisie weer van start gegaan, met Ajax als titelfavoriet. Niet alleen op het veld, maar ook daarbuiten doet de club regelmatig van zich spreken.
Iedere woensdag bespreekt Marcel Beerthuizen van sponsoringadviesbureau bigplans de ontwikkelingen op het terrein van sport en economie. Deze keer verdiept hij zich in de bijzondere 2020-editie van de Tour de France.
De bioscopen zijn weer open, maar de filmindustrie zelf heeft nog steeds flink te lijden onder de coronacrisis. Maar niet alles is kommer en kwel, zegt Beau van Assem van Wefilm.
Volgens een onheilspellend artikel in het Financieele Dagblad is de Gouden Eeuw van de sportsponsoring wel zo'n beetje voorbij. Maar je hoeft maar even een rondje langs de velden te maken en je ziet het ene nieuwe sportsponsoringcontract na het andere gesloten worden.
Bol.com maakte onlangs bekend dat het geen producten meer in zijn collectie opneemt die worden verkocht onder de noemer 'Zwarte Piet'. Ook gebruikt het in zijn teksten alleen nog maar Piet, zonder Zwarte ervoor. Vooral de webcare van het bedrijf moest vervolgens aan het werk.
Met een nieuwe campagne wil Coca-Cola iedereen aanmoedigen om ‘open te staan als nooit tevoren’. De frisdrankfabrikant wil daarmee vooral focussen op lokale markten.
Opnieuw kwam Nike met een indrukwekkende reclamecampagne. Volgens Ruben Cusell, van Wefilm, is het zelfs de mooiste, spraakmakende en impactvolle creatieve werk van het jaar.
Aanbieders van theorielessen voor het rijexamen misleiden leerlingen met de suggestie dat je via hen extra snel examen kunt doen. Zijn Google, Facebook, Amazon en Apple te dominant geworden, zoals het Amerikaanse Congres lijkt te denken. En Joris Polman leest in de krant van vandaag citaten uit zijn krantenartikel van gisteren, gebruikt in een advertentie.
Met inmiddels bijna drieënhalf miljoen gebruikers is TikTok het hardst groeiende social media platform. Maar het moet nog echt ontdekt worden door Nederlandse merken.
Campagnes die stop worden gezet, aanvragen die wegblijven en uiteindelijk een groot deel van je flexwerkers moeten wegsturen. Reclamebureau TBWA/Neboko heeft wel betere tijden gekend.
Reclame was een van de eerste branches die de gevolgen van de corona-uitbraak merkten. Flex-krachten konden hun spullen pakken en opdrachten werden uitgesteld. Hoe houdt reclamebureau TBWA\Neboko het hoofd boven water?
Sommige industrieën lijken snel te groeien door Covid. Misschien wel een van de hardst groeiende zijn de fietsmerken. Hoe haken de merken in op de huidige situatie?
Afgelopen week kwam minister Arie Slob met een nieuw plan voor minder reclame op de publieke omroep. We praten er vandaag over met Ruben Cusell van Wefilm.
Vandaag vertelt Marcel Beerthuizen van sponsoring adviesbureau bigplans over de ontwikkelingen op het terrein van verzilverbare populariteit.
Ook in de creatieve industrie nemen steeds meer partijen stevig stand in tegen racisme. En dat is hard nodig, want ook hier is er nog veel kritiek. We praten er over met Ruben Cusell van Wefilm.
Nu heel Amerika op scherp staat in verband met de dood van George Floyd, wordt ook in toenemende mate van merken verwacht dat ze zich mengen in het protest. Over dit merk-activisme praten we met Ruben Cusell van Wefilm.
Het heeft geen toegevoegde waard om advertentiecookies in te zetten. Dat blijkt uit onderzoek van STER. Die cookies worden gebruikt om online gepersonaliseerde advertenties aan te bieden, maar blijken geen toegevoegde waarde te hebben.
Het gebeurt steeds vaker: het gebruik van CEO's en topmannen en -vrouwen van bedrijven in creatieve campagnes. Ruben Cusell van Wefilm geeft een aantal voorbeelden.
Na vijf weken lockdown overal ter wereld, is het voor merken een enorme uitdaging wat ze moeten doen met hun communicatie. Misschien wel het meest opvallend: concurrenten die gaan samenwerken.