
'Bewaar je rust, speel bewust'
Tijdens de wedstrijd Nederland - Italië kwam TOTO met een nieuwe reclame die afweek van de bekende koning Toto. Ruben Cusell van Wefilm vertelt daarover in de wekelijkse rubriek over reclame, creativiteit en film.
Tijdens de wedstrijd Nederland - Italië kwam TOTO met een nieuwe reclame die afweek van de bekende koning Toto. Ruben Cusell van Wefilm vertelt daarover in de wekelijkse rubriek over reclame, creativiteit en film.
Campagnes die stop worden gezet, aanvragen die wegblijven en uiteindelijk een groot deel van je flexwerkers moeten wegsturen. Reclamebureau TBWA/Neboko heeft wel betere tijden gekend.
Reclame was een van de eerste branches die de gevolgen van de corona-uitbraak merkten. Flex-krachten konden hun spullen pakken en opdrachten werden uitgesteld. Hoe houdt reclamebureau TBWA\Neboko het hoofd boven water?
De reclamemarkt stort in. Veel grote bedrijven trekken hun campagnes terug omdat ze niet meer relevant zijn in verband met het coronavirus, voor commerciële mediabedrijven kan dit nog wel eens grote gevolgen gaan hebben.
Volvo Trucks heeft met z'n nieuwe commercial een You Tube-hit te pakken. En dat is niet de eerste keer voor het Zweedse merk, zegt Ruben Cusell van Wefilm.
Waar begin je als je als bedrijf een influencer in wil zetten om je merk te promoten? Als je jezelf die vraag stelt, staat er al een leger aan platforms en bureaus voor je klaar om je aan de juiste influencer te koppelen.
Hoe doorbreek je als ondernemer de standaard bedrijfscultuur in je sector? Bij reclamebureau Heldergroen doen ze dat met een krachtig ritueel: om 18:00 uur worden de bureaus omhoog getakeld.
De KNSB heeft een flink probleem. Hoofdsponsor KPN stopt na tien jaar en een nieuwe is er nog niet. En dat terwijl het schaatsseizoen al in volle gang is. Te gast is Herman de Haan, directeur van de KNSB.
Afgelopen week kwam de Sandy Hook Promise met een film tegen gun violence.
De nieuwe campagne van Sire is erop gericht om langer met je spullen om te gaan. Ofwel: laat je kapotte broodrooster repareren in plaats van 'm weg te gooien.
Vloggers maken zich massaal schuldig aan sluikreclame op YouTube en Instagram en adverteerders doen er niet genoeg aan om dit te voorkomen. Dit schrijft het FD. Bij 75 procent van de vlogs is het niet duidelijk of ervoor betaald is of niet.
Vanaf september worden we ook in de trein geconfronteerd met reclame. De NS heeft het sein op groen gezet. Op verzoek van veel merken.
Voor steeds meer merken draait het niet meer om hoe zij de producten aan de man brengen, maar hoe ze de consument aan zich kunnen binden. De inzet? Helden en anti-helden in reclames.
Consumenten zijn te verleiden door helden. Reclamemakers maken daar gretig gebruik van. Maar ook de anti held is populair. Wat zegt dat over onze samenleving?
De reclamecampagne van New York Pizza voor de nieuwe bloemkoolbodem, waarbij een vrouw twee bloemkolen voor haar borsten houdt, zorgde voor veel ophef afgelopen week. Seksistisch of gewoon een grapje?
Een vacature voor een schooldirecteur? Die vind je meestal in de Volkskrant. Maar wat gebeurt er als de snelle reclamemakers afwijken van de standaard?
Een campagne waarbij je de concurrent frontaal aanvalt. In Nederland zijn er strenge regels voor, maar in Amerika wordt er volop gebruik van gemaakt. Kijk maar naar het kibbelhuwelijk tussen Burger King en McDonald's, zegt Ruben Cusell van Wefilm.
Wat een beetje zelfspot, humor en doelmatigheid al niet kunnen doen... Carlsberg brouwde in 1973 een spotje waarin Orson Welles het Deense biermerk aanprees met 'probably the best lager in the world'. Of dat klopt? Dat doet er eigenlijk niet toe.
Marketing, communicatie, media en creatie. Dat waren vroeger aparte vakgebieden, maar nu steeds meer samengevoegd. Een nieuwe generatie van gedragsbeïnvloeders staat op en daarmee wordt het vak complexer. Wat betekent deze verandering van hoe er met consumenten wordt gecommuniceerd en hoe we worden beïnvloed?
Elk jaar publiceert onderzoeksbureau Warc een uitgebreide analyse van de 100 meest succesvolle creatieve campagnes ter wereld. Ruben Cusell van Wefilm vertelt over de uitkomsten en learnings.
Waar de samenleving vroeger helemaal gericht was op kopen en consumeren, hoor je nu steeds vaker de term 'minimalisme' vallen. Gelukkig zijn met minder spullen. Hoe zorg je er als merk voor dat je in dit soort tijden relevant blijft?
Vorige week was dan eindelijk de aftrap van het finale-seizoen van Game of Thrones. En de merken buitelden over elkaar heen om er een graantje van mee te pikken, vertelt Ruben Cusell van Wefilm.
Al zeventien jaar mag sigarettenmerk Marlboro geen reclame maken in Nederland. En toch is het nog steeds het nummer-1 A-merk in supermarkten en verslaat het dus Coca Cola die gigantische bedragen uitgeeft aan reclame en marketing. Hoe krijgt Marlboro dat voor elkaar?
Calvé pindakaas: wie is er niet groot mee geworden? en Jazeker, de Hypotheker. Bij deze reclames gaat er meteen een belletje bij je rinkelen. Maar hoe maak je zo’n onvergetelijke reclame en ook… wat moet er vooral niet in zo’n commercial?
WPP, het grootste reclamebureau ter wereld, staat voor een megaklus. Jarenlang kende het bedrijf alleen maar groei en succes, maar dat is tegenwoordig wel anders. Wat is het plan om het tij te keren?
Safi Graauw noemt zichzelf een vreemde eend in de bijt, maar hij mag zich nu Jonge Haan noemen. Dat is een prijs voor meest opvallende talent in het medialandschap. De samenleving verandert, dus ook het vak moet veranderen, zegt hij. Maar hoe?
De lente is weer begonnen, dus gaan we weer massaal naar buiten. Om te klussen bijvoorbeeld. Hornbach lanceerde afgelopen week zijn nieuwe, opvallende campagne, die nogal opvalt. Creativiteit onder bouwmarkten, we praten er vandaag over met Ruben Cusell van Wefilm.
Er klinken meer stemmen op - ook in politiek Den Haag - om de STER-reclames af te schaffen. Daar is STER-directeur Frank Volmer het absoluut niet mee eens. Maar wat is zijn plan als er écht een reclamevrije publieke omroep komt?
Een week geleden presteerde Ajax niet alleen in de Champions League, maar ook op social media met een video. Voetbalclubs die creatief werk maken en zo hun aan hun merk bouwen. We praten er vandaag over met Ruben Cusell van Wefilm.
De Nederlandse reclamebedrijven Interbest en Ngage komen in handen van het Britse Ocean Outdoor. De overname is onderdeel van de nieuwe strategie van de Britten: expansie op het Europese vasteland.