
The show must go on
In veel landen is het kerstseizoen al begonnen. De vraag is altijd wie er het eerst met een kerstcommercial komt. We praten erover met Ruben Cusell van Wefilm in de wekelijkse rubriek film, reclame en creativiteit.
In veel landen is het kerstseizoen al begonnen. De vraag is altijd wie er het eerst met een kerstcommercial komt. We praten erover met Ruben Cusell van Wefilm in de wekelijkse rubriek film, reclame en creativiteit.
Tijdens de wedstrijd Nederland - Italië kwam TOTO met een nieuwe reclame die afweek van de bekende koning Toto. Ruben Cusell van Wefilm vertelt daarover in de wekelijkse rubriek over reclame, creativiteit en film.
Met een nieuwe campagne wil Coca-Cola iedereen aanmoedigen om ‘open te staan als nooit tevoren’. De frisdrankfabrikant wil daarmee vooral focussen op lokale markten.
Sommige industrieën lijken snel te groeien door Covid. Misschien wel een van de hardst groeiende zijn de fietsmerken. Hoe haken de merken in op de huidige situatie?
Afgelopen week kwam minister Arie Slob met een nieuw plan voor minder reclame op de publieke omroep. We praten er vandaag over met Ruben Cusell van Wefilm.
Ook in de creatieve industrie nemen steeds meer partijen stevig stand in tegen racisme. En dat is hard nodig, want ook hier is er nog veel kritiek. We praten er over met Ruben Cusell van Wefilm.
Nu heel Amerika op scherp staat in verband met de dood van George Floyd, wordt ook in toenemende mate van merken verwacht dat ze zich mengen in het protest. Over dit merk-activisme praten we met Ruben Cusell van Wefilm.
Het gebeurt steeds vaker: het gebruik van CEO's en topmannen en -vrouwen van bedrijven in creatieve campagnes. Ruben Cusell van Wefilm geeft een aantal voorbeelden.
Na vijf weken lockdown overal ter wereld, is het voor merken een enorme uitdaging wat ze moeten doen met hun communicatie. Misschien wel het meest opvallend: concurrenten die gaan samenwerken.
Ook in crisistijden moeten bedrijven bouwen aan hun merk. Sterker nog, het kan je zelfs helpen bij groei, zegt Ruben Cusell van Wefilm.
Volvo Trucks heeft met z'n nieuwe commercial een You Tube-hit te pakken. En dat is niet de eerste keer voor het Zweedse merk, zegt Ruben Cusell van Wefilm.
Genderneutraliteit speelt een steeds grotere rol in onze maatschappij en dus ook in hoe merken dat uitdragen door middel van advertenties en commercials.
De virtuele influencer zal dit jaar steeds vaker onderwerp van gesprek zijn, is de verwachting van Cusell. 'Je hebt al een aantal grootheden met miljoenen volgers op Instagram, die letterlijk niet bestaan.'
Aan het eind van het jaar kijken we terug op het creatieve reclamewerk uit 2019. Samen met Ruben Cusell van Wefilm. Hij maakte een top 5.
Het is kersttijd en dat zullen we weten ook. De commercials staan bol van de jingle bells en de kerstballen. Met Ruben Cusell van Wefilm nemen we de Nederlandse kerstreclames onder de loep.
De afgelopen dagen kon je er niet omheen. Black Friday en Cyber Monday, dagen waarop winkeliers klanten lokken met extreme kortingen. Hoe val je nog op tussen al dat promotiegeweld? We praten erover met Ruben Cusell van Wefilm.
Nederland maakt zich op voor Sinterklaas, maar in Engeland is kerst alweer volop bezig. Met traditiegetrouw een prachtige commercial van warenhuis John Lewis en nog vele anderen.
Het kabinet komt met een investering van 110 miljoen euro om de drugscriminaliteit aan te pakken. Een deel van dat geld gaat naar een communicatiecampagne. Hebben creatieve campagnes tegen drugs zin? We vroegen het aan Ruben Cusell van Wefilm.
Disney+ is gelanceerd in Nederland en meteen kwam de streamingdienst met een zeer opmerkelijke campagnefilm. Ruben Cusell van WeFilm zag de drie uur durende campagnefilm over waarom de dienst zo interessant is.
Het vertrouwde, iconische niveau dat we van Budweiser kennen rond bijvoorbeeld de Super Bowl weet het biermerk hier nog niet te bereiken.
Afgelopen week kwam de Sandy Hook Promise met een film tegen gun violence.
Vanaf september worden we ook in de trein geconfronteerd met reclame. De NS heeft het sein op groen gezet. Op verzoek van veel merken.
Afgelopen maand lanceerde Netflix twee nieuwe seizoenen van een original met flink geweld. Stranger things en Casa de Papel, seizoen 3. Dat ging gepaard met een flinke marketingcampagne. Opvallend genoeg in samenwerking met veel merken.
De reclamecampagne van New York Pizza voor de nieuwe bloemkoolbodem, waarbij een vrouw twee bloemkolen voor haar borsten houdt, zorgde voor veel ophef afgelopen week. Seksistisch of gewoon een grapje?
Een campagne waarbij je de concurrent frontaal aanvalt. In Nederland zijn er strenge regels voor, maar in Amerika wordt er volop gebruik van gemaakt. Kijk maar naar het kibbelhuwelijk tussen Burger King en McDonald's, zegt Ruben Cusell van Wefilm.
Elk jaar publiceert onderzoeksbureau Warc een uitgebreide analyse van de 100 meest succesvolle creatieve campagnes ter wereld. Ruben Cusell van Wefilm vertelt over de uitkomsten en learnings.
Vorige week was dan eindelijk de aftrap van het finale-seizoen van Game of Thrones. En de merken buitelden over elkaar heen om er een graantje van mee te pikken, vertelt Ruben Cusell van Wefilm.
De lente is weer begonnen, dus gaan we weer massaal naar buiten. Om te klussen bijvoorbeeld. Hornbach lanceerde afgelopen week zijn nieuwe, opvallende campagne, die nogal opvalt. Creativiteit onder bouwmarkten, we praten er vandaag over met Ruben Cusell van Wefilm.
Een week geleden presteerde Ajax niet alleen in de Champions League, maar ook op social media met een video. Voetbalclubs die creatief werk maken en zo hun aan hun merk bouwen. We praten er vandaag over met Ruben Cusell van Wefilm.
Met name onder de rivieren is het aftellen, eind deze week begint het feest der feesten: carnaval. Tevens een moment voor merken om op in te spelen op creatieve wijze.