
Aankomsttijd op je navigatie, dat kan beter!
Iedereen herkent het: volgens je navigatiesysteem zou je ritje 30 minuten duren... maar na een uur zit je nog steeds in de auto! Hoe kan dat nu?
Iedereen herkent het: volgens je navigatiesysteem zou je ritje 30 minuten duren... maar na een uur zit je nog steeds in de auto! Hoe kan dat nu?
Het zijn de mannen en vrouwen die het verkeer in ons land in goede banen leiden. Op de weg, het water, het spoor en in de lucht. Onze verslaggever Harmen van der Veen zoekt ze op terwijl ze bezig zijn met hun belangrijke werk. Vandaag: Wegenwacht Frank Ofman.
In Duitsland kun je lekker doorkarren omdat op verschillende stukken geen snelheidslimiet geldt. Maar wat is de snelheidslimiet in de rest van Europa eigenlijk? Samen met Esri Nederland, specialist in kaarttechnologie, zochten we het uit.
Het aantal oplaadpunten in Nederland is in de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld. Het aantal steeg van 13.500 in 2015 naar bijna dertigduizend dit jaar. Vooral in grote steden is het aantal punten fors toegenomen.
Ze waren ooit het eerste autodeelbedrijf van Nederland, maar nu slaat Greenwheels een nieuwe weg in. Met nieuwe auto's en nieuwe prijzen moet ook het grote publiek aan het autodelen, maar de leaserijders komen hun auto maar niet uit.
De onzichtbare mannen en vrouwen die het verkeer in ons land in goede banen leiden - op de weg, het water, het spoor en in de lucht: verslaggever Harmen van der Veen zoekt ze op terwijl ze bezig zijn met hun belangrijke werk. Vandaag is dat Ton Hofman van de NS.
Het oude kabinet had er geen beleid voor, het nieuwe kabinet heeft het er nog niet over: mobiliteit is geen prioriteit in de formatie. Dat zegt de RAI Vereniging, die onderdeel uitmaakt van de Mobiliteitsalliantie. Die wil de komende 20 jaar een miljard per jaar extra voor mobiliteit.
Een holle paal, waarvan de inwendige trap leidt naar een grote installatie van drie enorme LED-schermen. Deze reclamezuilen vallen op langs de Nederlandse snelwegen en in uitzonderlijke gevallen dienen ze als uitkijkpost of, zoals vandaag, locatie voor een radio-uitzending.
Er is een nieuw tijdperk aangebroken in de wegenbouwsector. Na jaren van harde concurrentie en vechtcontracten moeten nieuwe afspraken de race to the bottom voorkomen.
Het klinkt misschien gevaarlijk, maar op de meeste vaarwegen in Nederland worden veel binnenvaartschepen gewoon tijdens het varen volgegooid met diesel. BNR-verslaggever Harmen van der Veen voer mee op een tankschip van bunkerstation Delta uit Dordrecht.
Steeds meer provincies investeren in de aanleg van snelfietsroutes, om zo het fileprobleem aan te pakken. BNR heeft in samenwerking met ESRI al deze routes in kaart gebracht. Verslaggever Rogiér Dankerlui ging een stukje fietsen in Nijmegen.
Deze week is het weer zover: vanaf maandag 4 t/m vrijdag 8 september cruisen we het land door voor onze jaarlijkse Mobility Week. En dat doen we met BNR Hemmen, vanaf hele bijzondere locaties.
Kinderen die vanaf hun tiende al rijles volgen, worden later betere chauffeurs. Ze hebben minder kans op een ongeluk nadat ze hun rijbewijs hebben gehaald, beweren Britse onderzoekers.
Één miljoen mensen die medicijnen gebruiken lopen jaarlijks het risico een rijontzegging of een forse boete opgelegd te krijgen. Daarvoor waarschuwt apothekersvereniging KNMP op BNR.
Je telefoon vasthouden tijdens het autorijden is verboden, maar hoe zit het met het bedienen van je smartphone terwijl hij in de houder zit? De site Tweakers stuitte op een rechtszaak waarin het antwoord wordt gegeven.
Marco te Brömmelstroet is directeur van het Urban Cycling Institute van de Universiteit van Amsterdam. Hij meent dat we de 8 miljard euro die we jaarlijks te besteden hebben aan het verkeer, ook heel anders zouden kunnen uitgeven. We benaderen het fileprobleem helemaal verkeerd volgens hem en nee: allemaal op de fiets is niet zijn oplossing.
Bellen en appen achter het stuur moet net zo zwaar worden bestraft als rijden onder invloed. Dat schrijft Veilig Verkeer Nederland (VVN) in een brandbrief aan minister Blok van Justitie.
Na het milieu is ook de verkeersveiligheid nu een reden om vrachtwagens uit de stad te weren. Vanaf deze week is Amsterdam-Buitenveldert verboden toegang voor vrachtwagens boven de 3,5 ton. Op die manier wil Amsterdam ernstige ongelukken met vooral fietsers voorkomen.
Na een ongeluk is hij er soms in no time: de 'kijkersfile' aan de andere kant van de snelweg. Kijkersfiles kosten ons jaarlijks gemiddeld een kwartier, heeft de VID berekend. En anders dan je misschien zou denken ontstaan zulke files echt niet alleen maar doordat mensen expres hun gaspedaal loslaten.
Kijk uit je doppen op de wegen langs natuurgebieden: het paarseizoen is weer aangebroken. En dat betekent dat je zomaar een hitsig hert kunt tegenkomen.
Als het aan minister Blok ligt worden hufters in het verkeer straks een stuk harder aangepakt. Dat zegt hij in de Telegraaf. Zo komen doorrijders na een ernstig ongeluk niet zomaar meer weg met een taakstraf, maar belanden ze in de cel. Volgens voormalig Landelijk Verkeersofficier van Justitie Koos Spee heeft het totaal geen zin.
Vanaf vandaag gaat de Rotterdamse Maastunnel in noord-zuidrichting wegens groot onderhoud de komende twee jaar dicht. De tunnel is één van de drie verbindingen tussen het centrum van Rotterdam en Rotterdam-Zuid.
57 jaar lang was het de reddingsboei voor automobilisten met pech. Met één druk op de knop had je de Wegenwacht aan de lijn. Na vandaag is dat dus over. Maar door de jaren heen werden de praatpalen niet alleen gebruikt om autopech te melden...
Vooruit, niet álles, maar het is wel een datum waarop elk jaar veel nieuwe wetten en regels ingaan. We maakten een beknopt overzicht van wat er dan allemaal verandert qua wetten en regels.
Fietspaden in Nederland zijn aangelegd op plekken waar auto's graag rijden en niet per se waar de fietser zelf wil rijden. Dat moet anders, vindt de provincie Drenthe. Zij willen bestaande data gebruiken voor onderzoek naar fietsgedrag.
Terwijl je fietst even een appje beantwoorden. Heel verleidelijk - zeker voor jongeren - maar ook heel gevaarlijk. Veilig Verkeer Nederland en KPN hebben daarom de handen ineen geslagen en een slim fietsslot ontwikkeld, dat je telefoon blokkeert zodra je je fiets van het slot haalt.
Je boodschappen ophalen bij een pickup-point, of een quinoa burger halen bij een foodtruck, allemaal langs de snelweg. Als het aan Rijkswaterstaat ligt kan dit straks. Tankstationhouders zijn minder enthousiast.
Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur wil opheldering van de Europese Commissie over het besluit om akkoord te gaan met het Duitse tolplan. Aan de vooravond van een vergadering van de Europese ministers van Transport in Luxemburg kreeg ze Luxemburg en Oostenrijk mee in haar vraag om nadere toelichting van de EC.
Het aantal flitscontroles is in de eerste vijf maanden van dit jaar met 40 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, tot 8.000. De inzet: een grotere verkeersveiligheid. Maar met alleen meer flitsen kom je er niet, zegt verkeerspsycholoog Adriaan Heino.
Aan de al bestaande alcoholtest en blaastest kan na jaren uitstel ook de speekseltest toegevoegd worden om weggebruikers te testen, laat de politie aan BNR weten. De test gaat ook gelden voor geweldsdelicten.