
De auto gaat op dieet
Biobrandstoffen mogen nog maar voor een deel van voedselgewassen gemaakt worden. Dat heeft het Europees Parlement bepaald.
Biobrandstoffen mogen nog maar voor een deel van voedselgewassen gemaakt worden. Dat heeft het Europees Parlement bepaald.
Over een paar jaar tanken we helemaal anders. Dankzij een concept uit Hoogeveen.
De 50.000 ton vlees die vernietigd moet worden, kan een stad als IJsselstein een jaar lang van stroom voorzien. Mits het als wordt gebruikt als biobrandstof.
KLM heeft vrijdag zijn eerste intercontinentale vlucht uitgevoerd tussen New York op biobrandstof op basis van afgewerkt frituurvet. 'Patatvlucht KL642' staat voortaan voor elke donderdag op het programma.
Een gebrek aan fosfaat: een nieuwe bedreiging voor de Europese landbouwsector. Fosfaat is namelijk een belangrijk ingrediënt voor kunstmest en Europa is erg afhankelijk van de import ervan.
In heel Europa wordt biobrandstof gemengd door de benzine en diesel die u aan de pomp koopt, maar dat is helemaal niet zo groen.
In het de Verenigde Staten is een record aantal patenten toegekend in de duurzame energiesector.
De Europese vraag naar biobrandstof zorgt voor honger in de rest van de wereld. Tarwe en maïs vullen de auto's van Europeanen in plaats van de magen van mensen in derde wereldlanden.
Biobrandstoffen op basis van gewassen zullen na 2020 niet langer gesubsidieerd worden. Dat blijkt uit een Europees wetsontwerp, dat persbureau Reuters onder ogen kreeg.
De Europese Commissie wil de productie van biobrandstoffen verhogen. Pure waanzin, vindt Oxfam Novib.
SkyNRG, producent van biobrandstoffen, biedt in samenwerking met KLM groene vluchten aan grote ondernemingen als Accenture, Philips en Heineken.
De productie van gewassen voor biobrandstof kent grotere kosten van fosfaatuitputting ten opzichte van de baten van verminderde CO2-uitstoot.
Het Canadese bedrijf Pond Biofuels gebruikt algen om de CO2-uitstoot van de cementindustrie te verminderen en voor de productie van biobrandstof.
Het zou binnenkort waarheid kunnen zijn: de Noordzee als zeewierboerderij. Onderzoeks- en adviesbureau Ecofys is deze week een test gestart.
Een doorbraak in het opwekken van energie in bacteriële brandstofcellen, dankzij een bacterie die op 30 km hoogte leeft.
Amerikaanse onderzoekers zijn er in geslaagd op commercieel aantrekkelijke manier bio-ethanol uit zeewier te winnen. De methode is effectiever en mileuvriendelijker dan de traditionele productie van biobrandstof.
De Amerikaanse overheid heeft per 1 januari 2012 twee maatregelen ingesteld om het gebruik van bio-ethanol te stimuleren.
De Deense reder Maersk voert tussen India en Europa tests uit met vrachtschepen die varen op biodiesel gemaakt uit zeealgen.
In Alkmaar moet in 2013 een vergasser operationeel worden die biomassa omzet in zogenaamd groen gas.
Volgens de multimiljardair Richard Branson, oprichter van de Virgin groep, is vliegen op biobrandstof dichterbij dan wordt gedacht.
Het Zweedse busbedrijf Nobina heeft 121 biobrandstofbussen bij het vrachtwagenbedrijf Scania besteld. Dit versterkt de leidende positie van Scania op het gebied van biobrandstoffen.
Na KLM en Virgin Atlantic gaan ook Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen van start met vluchten op biobrandstof.
Het Nederlandse chemiebedrijf DSM verwacht een enorme toename van het gebruik van biobrandstof. Op den duur zal biobrandstof uit afval zelfs de biobrandstof uit gewassen vervangen.
Amerikaanse wetenschappers ontdekten via kunstmatige fotosynthese een manier om CO2 uit de lucht te halen en om te zetten in brandstof .
Europa zou nog veel slimmer gebruik kunnen maken van zijn landbouwgrond om groenere brandstoffen te produceren. Dat is een van de conclusies in het proefschrift van Marc de Wit van de Universiteit Utrecht en het Energieonderzoek Centrum Nederland.
Het moet niet gekker worden: Kees heeft héél goed nieuws: het einde van de biobrandstof is nabij. Het idee om voedsel in de tank te gooien is niet alleen krankzinnig, maar ook nog eens afhankelijk van forse subsidies. De Verenigde Staten willen stoppen met het converteren van eten naar brandstof. Dat is goed nieuws voor de voedselprijzen, en daarmee voor mensen in de Derde Wereld.
Tanken met de biobrandstof E10 is geen probleem voor motoren van een auto waarvan de fabrikant zegt dat deze daar niet geschikt voor is. Aan deze brandstof is 10% bio-ethanol toegevoegd. In Duitsland ontstond eerder ophef over de milieuvriendelijke benzine na berichten dat E10 schadelijk zou zijn voor auto's.