
'Kabinet grijpt in bij NS en ProRail'
Het kabinet grijpt in bij de NS en ProRail. Bij de spoorbeheerder vallen de hardste klappen, melden bronnen aan BNR.
Het kabinet grijpt in bij de NS en ProRail. Bij de spoorbeheerder vallen de hardste klappen, melden bronnen aan BNR.
Al tijdens de verhoren was duidelijk dat er grote zorgen waren over hoe de Tweede Kamer door staatssecretaris Mansveld was geïnformeerd over het Fyra- debacle. Dat zegt voorzitter Madeleine van Toorenburg van de Fyra-enquêtecommissie op BNR.
De Tweede Kamer besloot eind 2013 een parlementaire enquêtecommissie in het leven te roepen om de toedracht van het hele Fyra-debacle boven tafel te krijgen. De vijfkoppige commissie heeft inmiddels alle relevante betrokkenen gesproken.
Met samengeknepen billen wordt vandaag in de politiek en de spoorwereld uitgekeken naar het rapport over de Fyra. De parlementaire enquêtecommissie die het drama onderzocht presenteert om 12 uur haar conclusies.
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft geen waarschuwing gekregen over problemen met de Fyra. Dat hoefde volgens haar ook niet, omdat de trein een zaak was van de vervoerder.
De NS heeft de reiziger excuses aangeboden voor het debacle met de Fyra. De ambitie om een vervoerder te zijn met hogesnelheidstreinen, heeft de NS losgelaten.
De NS ging voor 770 miljoen euro het schip in, maar in hoeverre is de bouwer van de Fyra daar verantwoordelijk voor? Topman Maurizio Manfellotto van Fyra-bouwer AnsaldoBreda komt vandaag getuigen voor de parlementaire enquêtecommissie in Den Haag.
Langzaam krabbelt de bouwsector uit het dal. Maar wat is er nodig om de sector weer echt een boost te geven? Maxime Verhagen van Bouwend Nederland, heeft daar wel ideeën over en die vertelt hij tijdens de BNR Bouwdag op 12 juni.
Het beeld dat de Fyra van Ansaldo Breda bij voorbaat al rijp was voor het treinenkerkhof, kreeg vandaag enige bijstelling tijdens de Fyra-verhoren. Een oud-projectleider spreekt van een ontwerp dat 'heel aardig in elkaar zat'. Maar het ontwerp kreeg te weinig tijd om te rijpen, zo lijkt het.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft met Virgin gepraat over overname van het vervoer op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Maar dat bedrijf vroeg geld voor het verzorgen van het vervoer, dus kwam er niets van.
Waarschuwingen over de betrouwbaarheid van de Fyra bereikten oud-NS-directeur Bert Meerstadt niet voordat hij de trein in gebruik nam. Dat bleek vanmiddag bij een opzienbarend verhoor van de voormalig directeur door de enquêtecommissie Fyra.
In de zoektocht naar een hogesnelheidstrein stelde de NS onrealistische eisen aan treinenbouwers. Dat zei een voormalig salesmanager van treinenbouwer Siemens tegen de Fyra-enquêtecommissie.
Volgens Tony Smulders, destijds inkoper van de Nederlandse Spoorwegen, was de aanbieding van het Italiaanse AnsaldoBreda "prima". De trein was volgens hem niet alleen goedkoper dan de Franse concurrent Alstom, maar scoorde ook op functionaliteit beter.
De NS heeft geprobeerd informatie over het Fyra-bod achter te houden voor het Rijk, blijkt uit stukken die de enquêtecommissie Fyra in bezit heeft. Het knetterde vanochtend stevig tussen de commissie en getuige Nol Döbken, voormalig directeur van de exploitant van de HSL-lijn.
Door niet te luisteren, heeft de NS zichzelf in de nesten gewerkt met de Fyra. Dat stelt oud-minister van Verkeer Tineke Netelenbos voor de enquête-commissie die het debacle onderzoekt.
De Nederlandse Spoorwegen hebben zich grote risico's op de hals gehaald met het bod waarmee ze het vervoer op de hogesnelheidslijn binnenvisten. Dat zei Kees van Krieken, voormalig adviseur van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, vanochtend tijdens de verhoren.
PvdA-Kamerlid Mei Li Vos is woensdag "wegens ernstige familie-omstandigheden'' niet aanwezig bij het verhoor van de tweede getuige bij de parlementaire enquêtecommissie die het debacle van de Fyra onderzoekt.
De NS was "ernstig bezorgd" over het hoge tarief dat het bedrijf zou moeten vragen voor treinen die op de hogesnelheidslijn gaan rijden. "We wisten wat voor consternatie er zou zijn in de samenleving als dat gerealiseerd zou worden." Dat zei Maarten Spaargaren maandag tegen de parlementaire enquêtecommissie over de Fyra-trein.
De aanbesteding van het vervoer op de hogesnelheidslijn zette de verhoudingen tussen minister-president Wim Kok en minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos in 2000 flink op scherp.
Het kartelbureau van de Europese Commissie moet gaan uitzoeken of de NS ongeoorloofde staatssteun krijgt. De Maatschappij Voor Beter OV heeft hiervoor een verzoek ingediend in Brussel.
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS eist ruim 27 miljoen euro schadevergoeding van AnsaldoBreda, de Italiaanse bouwer van de Fyra. De NMBS heeft bij de rechtbank van Utrecht een claim ingediend.
De NS wil geen nieuwe hogesnelheidstreinen kopen na het fiasco met de Fyra. Op het flitstraject tussen Amsterdam en de Belgische grens moeten intercity's gaan rijden met een topsnelheid van 200 kilometer per uur.
De NS wil geen nieuwe hogesnelheidstreinen meer kopen na het debacle met de Fyra. Het bedrijf stelt voor om gewone intercity's met 200 kilometer per uur te laten rijden over het hogesnelheidsspoor.
De Italianen zijn nog steeds woedend op ons, maar willen toch weer dat we hun treinen gaan gebruiken. Maar de NS wil er niet aan. Er komt geen enkele trein van AnsaldoBreda meer de Nederlandse grens over, zegt woordvoerder Eric Trinthamer op BNR.
Fyra-bouwer AnsaldoBreda heeft 37 miljoen euro terugbetaald aan ING en meer dan 10 andere banken.
De topman van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, komt volgende week naar Nederland om in de Tweede Kamer zijn visie op de perikelen rond de Fyra-hogesnelheidstrein te geven.
Elk spoorbedrijf dat nieuwe of gebruikte hogesnelheidstreinen beschikbaar heeft, kan die per direct inzetten op het HSL-tracé.
De Tweede Kamer gaat een parlementaire enquête houden naar de problemen met hogesnelheidstrein Fyra. D66 en CDA wilden dit al langer, maar dinsdag schaarden ook PvdA en VVD zich achter dit voorstel. Het onderzoek moet voor de zomer al van start gaan.
De NS maakt weer testritten met een Fyratrein om te kijken of de storingen aan de hogesnelheidstrein tot het verleden behoren.
Vóór 1 juli moet er duidelijkheid komen over de toekomst van de Fyra.