Recordaantal meldingen nepmails
Bij de Nationale Fraude-helpdesk is vorig jaar een recordaantal meldingen van nepmails binnengekomen. Computercriminelen geven zich meestal uit als medewerker van een groot bedrijf als Albert Heijn, NS of Kruidvat.
Bij de Nationale Fraude-helpdesk is vorig jaar een recordaantal meldingen van nepmails binnengekomen. Computercriminelen geven zich meestal uit als medewerker van een groot bedrijf als Albert Heijn, NS of Kruidvat.
Het Centraal Justitieel Incassobureau heeft honderden telefoontjes gehad van mensen die een nepmail ontvingen uit naam van het CJIB. In deze phishing-mails wordt gedreigd dat openstaande boetes betaald moeten worden, terwijl mensen niets fout hebben gedaan.
De fraudehelpdesk krijgt meer meldingen van 'nepmails' waarmee criminelen gegevens proberen af te troggelen. Maar we trappen veel minder vaak in de val.
Bridgeclubs, stichtingen, ouderenbonden en verenigingen, ze vielen allemaal ten prooi aan een bende criminelen.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt voor phishing-mails, waarmee criminelen bankgegeves proberen te achterhalen.
"Bankgegevens van bijna 600 Nederlanders gestolen", kopte de Volkskrant in augustus, "Belgisch internetbankieren steeds meer aangevallen", schreef ZDNet vorige week. En "Phishing kostte Nederland 6 miljoen euro in de eerste helft van 2012", zegt Security.nl nu.
Bedrijven nemen de veiligheid van hun klantenservice via Twitter niet serieus. Dat zegt de brancheorganisatie voor webwinkeliers Thuiswinkel.org op BNR.
De Consumentenbond waarschuwt voor phishing via de telefoon. Met deze methode proberen criminelen telefonisch met smoezen computers van hun slachtoffers over te nemen om zo achter creditcardgegevens en wachtwoorden te komen.