
Nieuw milieu-onderzoek 130 rijden op de snelweg
Na lang aandringen van de Kamer heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur besloten om een nieuw onderzoek te laten uitvoeren door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.
Na lang aandringen van de Kamer heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur besloten om een nieuw onderzoek te laten uitvoeren door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.
Sta je in een zenuwslopende file? Probeer eens de oefeningen van onze filetherapeut, met vandaag: training voor bovenbeenspieren, in drie stappen.
Rode kruizen boven snelwegen zorgen vaak voor verwarring, zegt de Verkeersinformatiedienst. "Er zijn situaties waar het niet goed duidelijk is voor weggebruikers dat ze daar niet mogen rijden."
Weginspecteurs kunnen vanaf de zomer in het hele land boetes uitdelen aan automobilisten die rode kruizen op de snelweg negeren of parkeren op de vluchtstrook. De boete begint bij 260 euro.
Ieder jaar komen er tientallen motorrijders om in het verkeer. Vooral in het voorjaar als het motor-seizoen weer is begonnen is er een piek in dodelijke ongevallen te zien. De belangenvereniging voor motorrijders inventariseert daarom preventief de gevaarlijke wegsituaties.
Het kabinet gaat miljarden extra stoppen in nieuwe kilometers asfalt.
De Tweede Kamer wil dat de luchtvervuiling bij 130-kilometerwegen opnieuw onderzocht wordt. Uit cijfers van Milieudefensie bleek vorige week dat omwonenden grote gezondheidsrisico's lopen.
Om onze file-luisteraars een hart onder de riem te steken doen we vandaag een korte filequiz. Arnoud Broekhuis van de ANWB is onze quizmaster.
Veilig Verkeer Nederland (VVN) is voor de uitbreiding van het aantal 130 km-wegen. Volgens de verkeersorganisatie blijkt uit cijfers dat het aantal slachtoffers niet is toegenomen sinds de maximumsnelheid is verhoogd
Premier Rutte maakte tijdens zijn wekelijkse persconferentie een fout door te zeggen dat een auto die sneller rijdt minder vervuilend is omdat het voertuig sneller op bestemming is.
Automobilisten mogen vanaf morgen op nog eens negentien extra trajecten maximaal 130 kilometer per uur rijden. Op delen van de A1, A27, A28, en A58 mag je dan het gaspedaal harder induwen.
De meeste spookrijders rijden in Noord-Brabant, blijkt uit tellingen van de Verkeers Informatie Dienst. Maar wat gebeurt er in het hoofd van een spookrijder?
De verhoging van de maximumsnelheid kent meer nadelen dan voordelen. Vanaf februari mogen we op veel meer snelwegen 130 kilometer per uur rijden. Dat heeft minister Schultz van Infrastructuur beslist.
Begin volgend jaar gaat de maximumsnelheid op 19 trajecten omhoog naar 130 kilometer per uur.
De filezwaarte in oktober is met 16 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat meld de ANWB deze week.
Regeringspartijen VVD en PvdA schenden afspraken als zij de verhoging van de snelheid op de hele A2 naar 130 kilometer per uur doorzetten. Dat vindt de gemeente Stichtse Vecht. Coalitiepartijen VVD en PvdA zijn het erover eens dat ervan vanaf 1 januari 2016 ook op het stuk tussen Maarssen en Vinkeveen 130 gereden moet kunnen worden.
De groep van enkele honderden vluchtelingen die vanaf station Keleti in Boedapest is vertrokken in de richting van Oostenrijk, is door een politieblokkade gebroken op een Hongaarse snelweg.
Het CDA wil opheldering over de trajectcontrole op de A2, die goed is voor 48 miljoen euro per jaar. Als 30 procent van alle snelheidsboetes wordt geïncasseerd op één traject, is er ook iets mis met dat wegvak, vindt Kamerlid Martijn van Helvert.
Voormalig verkeersofficier van justitie Koos Spee vindt dat de maximumsnelheid van de A2 wel naar 120 kilometer per uur mag. Daar beginnen de boetes vanwege trajectcontroles de spuigaten uit te lopen.
Elke keer dat automobilisten te hard over de A2 zoeven, rinkelt de overheidskassa. En niet een beetje ook. Het traject tussen Amsterdam en Utrecht was vorig jaar met 48 miljoen euro goed voor eenderde van de boetes die per jaar in Nederland worden uitgeschreven.
Wordt Rotterdam filevrij? Met de Fileradar begint op de Rotterdamse ring binnenkort een proef, over een half jaar komt een evaluatie.
De verbreding van de A9 is nog niet gereed, maar nu al achterhaald. Dat meent Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft.
Kleiner, groter, meeste, snelste. Of het nu om inbraken, auto's of jongeren gaat. De helft van alle Nederlanders woont op slechts vijf minuten van de snelweg. Een op de zes landgenoten treft het minder. Zij zijn 10 minuten of nog veel langer onderweg om op de snelweg te komen, blijkt uit een analyse van kaartenspecialist Esri en BNR.
Op het knooppunt van A2 en de A10 Oost is een vrachtwagen dwars door de vangrail naar beneden gereden. De ravage zorgde vanochtend voor verkeershinder die mogelijk tot vanmiddag zal duren.
De Duitse minister van verkeer Dobrindt gaat de komende jaren miljarden investeren in het verbeteren van het wegennetwerk. Ook worden bruggen hersteld. Maar de grensgebieden met Nederland lijken nauwelijks te profiteren van de investeringen, zegt Duitsland-correspondent Derk Marseille.
Wegwerkers die vandaag tijdens de hittegolf op asfalt moeten werken hebben het zwaar. Verslaggever Martijn de Rijk bezocht Leon Pieterse van Dura Vermeer, die met zijn team asfalteerders in Almere aan de weg werkt.
Verkeersdeelnemers passen verschillende trucjes toe om sneller van files af te zijn. In de praktijk blijkt dat zij daardoor vaak verder van huis zijn.
De Afsluitdijk krijgt een totale make-over. Kosten voor de verbouwing: 850 miljoen euro.
Een kwart van de Nederlanders zit wel eens slaperig achter het stuur. En dat leidt vaak tot gevaarlijke situaties op de weg. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Slaap- en Waakonderzoek.
Een automobilist die een overtreding maakt wordt steeds minder vaak van de weg gehaald. Dat stelt het CJIB. Dat zou komen omdat er minder politie op de weg is.