
Markering alle vrachtwagens scheelt 8 doden
Als alle vrachtwagens reflecterende contourmarkering zouden hebben, dan scheelt dat jaarlijks 8 doden en 42 ernstig gewonden in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de SWOV.
Als alle vrachtwagens reflecterende contourmarkering zouden hebben, dan scheelt dat jaarlijks 8 doden en 42 ernstig gewonden in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de SWOV.
Er zijn drastische maatregelen nodig om het aantal verkeersdoden te verminderen. Voorbeeld van zo'n maatregel is het verdubbelen van het aantal flitsers. Dat adviseert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Als er meer snelheidscontroles zijn, dan zal het aantal verkeersdoden en -gewonden flink afnemen, zegt onderzoeker Peter van der Knaap.
Het aantal verkeersdoden is het afgelopen jaar opnieuw niet gedaald. Volgens Fred Wegman, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en hoogleraar verkeersveiligheid, zijn in 2012 ongeveer evenveel mensen omgekomen in het verkeer als in 2011.
Alcohol is nog altijd een van de belangrijkste oorzaken van dodelijke verkeersongelukken in de Europese Unie. Bij ongeveer een kwart van de 30.000 jaarlijkse sterfgevallen op Europese wegen is drank in het spel.
Voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee is bang dat het aantal verkeersdoden weer gaat stijgen. Dat zei hij vanmorgen op BNR.
Er zijn vorig jaar 11 procent minder verkeersongevallen voorgevallen dan in 2009. Dit meldde het CBS vandaag. Deze dalende trend is vooral terug te zien onder personen jonger dan 40 jaar en onder fietsers en automobilisten. Bij de voetgangers is het aantal ongevallen niet gedaald.