
Ontdekkingsschip The Endurance na 107 jaar eindelijk gevonden
Ontdekkingsschip The Endurance zonk 107 jaar geleden na een gevecht met zee-ijs ten noordwesten van Antarctica. Afgelopen weekend werd het scheepswrak eindelijk gevonden
Ontdekkingsschip The Endurance zonk 107 jaar geleden na een gevecht met zee-ijs ten noordwesten van Antarctica. Afgelopen weekend werd het scheepswrak eindelijk gevonden
In Brest begint vandaag een belangrijke top over de bescherming van de oceaan. De VN bijeenkomst is op initiatief van de Franse president Emmanuel Macron en moet eind maart leiden tot de ondertekening van het VN oceaanverdrag.
Bij strategische plekken en infrastructuur voor Nederland denk je wellicht aan de Rotterdamse haven, de chipmachinefabriek van ASML of de Deltawerken die ons beschermen tegen het water. Maar wat te denken van die grote plas water waar we aan grenzen? De Noordzee. De komende jaren zal steeds meer vitale infrastructuur naar de Noordzee worden verplaatst.
De NVM wil zijn meerderheidsbelang in Funda houden en stuurt aan op conflict met kleine aandeelhouders. Het verzenden van zeecontainer is historisch duur en historisch onbetrouwbaar. En Polen belooft dat het de tuchtkamer voor rechters de komende maanden zal ontmantelen.
Boekingssites rekenen administratiekosten bij terugbetalen van vouchers, wat niet mag. Wie lading heeft aan boord van containerschip Ever Given moet waarschijnlijk meebetalen aan de berging. En Coolblue stelt z'n beursgang uit tot na de zomer, onder andere omdat de cfo met zwangerschapsverlof gaat.
De Ever Given is losgestrokken. Dat meldt maritiem dienstverlener Inchcape aan Bloomberg. De reddingspoging bereikte zijn doorbraak nadat gravers 27.000 kubieke meter zand hadden verwijderd, diep in de oevers van het kanaal.
Het Suezkanaal is nu al bijna een week geblokkeerd voor alle scheepvaart. Het vastgelopen containerschip Ever Given ligt klem tussen beide oevers, zodat er geen roeiboot meer langs kan. Baggerschepen zijn uitgerukt om zand en slib onder het schip weg te zuigen. Sleepboten proberen het gevaarte vlot te trekken.
De scheepvaartsector zit sinds gisteren met een groot probleem door de Chinese tientonner die het Suezkanaal blokkeert. Het is eigenlijk de zoveelste domper op rij, zegt Bart Kuipers, haveneconoom aan de Erasmus Universiteit. Zeker als de beging van het schip weken gaat duren.
De aanhoudende problemen met het zeecontainervervoer gaan leiden tot hogere prijzen en zelfs lege schappen. Bedrijven krijgen een golf van aanvallen met gijzelsoftware over zich heen, na een beveiligingslek bij Microsoft. En een miljoen nieuwe huizen in 2030 is niet ambitieus genoeg, zeggen deskundigen.
Bijna twee derde van de containerschepen komt momenteel niet volgens vaarschema aan in de havens. Dat melden ondernemersverenigingen Evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) aan BNR. De problemen met het containervervoer kunnen in Nederland leiden tot lege schappen en hogere prijzen, denkt BNR-huiseconoom Han de Jong.
Twee op de tien containers wordt leeg vervoerd over de oceaan. Over land is dat zelfs vier op de tien. Een enorme verspilling van ruimte en energie. Daarom bedacht 4FOLD en opvouwbare container.
Met zijn bedrijf Sijthoff Media is Willem Sijthoff een van de belangrijkste investeerders in de media-en internetsector. Zo is hij de trotse eigenaar van onder andere Adformatie, Kidsweek, Catawiki en Xite. En nu komt er nog een bedrijf bij.
Eneco en Shell doen, ondanks de coronacrisis, mee aan de tender voor windpark Hollandse Kust Noord. Net als het Deense Ørsted. Door het coronavirus kunnen zeelieden nauwelijks afgelost worden en dat begint op te breken. Rederijen willen daarom een luchtbrug optuigen. En inflatie meten in lockdown is haast onmogelijk, behalve in Nederland.
Er dreigen onmenselijke en gevaarlijke toestanden aan boord van schepen. Door het coronavirus kunnen zeelieden nauwelijks afgelost worden en dat begint op te breken. Rederijen willen daarom een luchtbrug optuigen.
De zuidelijke vaarroute langs de Waddeneilanden moet bij een storm afgesloten worden, dat wil een Kamermeerderheid. Daarmee zou een ramp met containerschepen voorkomen kunnen worden.
In Den Helder wordt daarom hard gewerkt aan de ontwikkeling van zeewaardige drones.
In de Noordzee staan zo'n 600 boorplatforms die de komende decennia opgeruimd moeten worden, 150 in Nederlandse wateren. Kosten daarvan: zo'n 8 miljard.
De Brexit betekent goed nieuws voor de Groningse Eemshaven. Het Schotse bedrijf TEC-Farragon wil een veerdienst opzetten naar het Europese vasteland om zo de files bij de douane te omzeilen. Daarvoor heeft het bedrijf het havengebied van Eemshaven en Delfzijl uitgekozen.
Alles wat je wilt wilt weten over cruises, stel je vragen aan mijn experts!
Sinds 1940 ligt er een Nederlandse onderzeeër op de bodem van de Noordzee. Het gaat om de laatste, die nog niet teruggevonden was. Daar komt vandaag mogelijk verandering in. Een 28-koppig team gaat proberen om het wrak te vinden en gaat ook nog een flinke schoonmaak doen.
In januari sloegen 270 zeecontainers overboord van een vrachtschip en besmeurden de stranden met troep. Bert Wassink, burgemeester van Terschelling, is tevreden over de aanpak.
Ondanks de spanningen in de Golf van Oman hoeven Nederlandse schepen vooralsnog géén extra maatregelen te treffen.
Jarell Habets loodste als een bijbaantje zeecontainers van A naar B en zag dat het allemaal veel efficienter kon. Dik twee jaar later is hij CEO van Shypple, met meer dan 30 medewerkers en een omzet van 5 miljoen.
De formules, simulatiemodellen en overdekte experimenten: die kennen we nu wel. Tijd dat er in de buitenlucht geoefend wordt met zelfvarende schepen. Bij de TU Delft zijn ze zover.
Door de toename van pleziervaart in de Rotterdamse haven, stijgt de kans op ernstige ongelukken. Dat blijkt uit cijfers die de haven vandaag bekend maakte.
In Argentinië wordt beetje bij beetje meer gevreesd voor het lot van de opvarenden van de onderzeeër, die inmiddels een week spoorloos is. Sinds afgelopen woensdag is er geen contact meer geweest met de bemanning van de boot.
Na tien maanden onderhandelen hebben Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent een fusieplan neergelegd bij hun aandeelhouders. Als de fusie doorgaat, komen de havens van Terneuzen, Vlissingen en Gent onder één dak en moeten ze samen een economische topregio gaan vormen. Te gast zijn Jan Lagasse van Zeeland Seaports en Daan Schalck van de Port of Ghent.
Zweden is gestopt met het zoeken naar een buitenlandse onderzeeboot in de wateren bij de hoofdstad Stockholm. Dat heeft het leger laten weten in een verklaring. Er is geen onderzeeër gevonden.
Het aantal zeeschepen dat vorig jaar in de Rotterdamse haven afmeerde, is met 2347 gedaald naar 32.057.
Voor de Verenigde Staten is het ontoelaatbaar dat Iran de olietransporten door de Straat van Hormuz blokkeert.