'Shirtsponsoring is buitenreclame geworden'
Shirtsponsoring levert de clubs in de Eredivisie meer dan 30 miljoen euro op, meer dan de helft daarvan gaat naar Ajax en PSV, zegt Marcel Beerthuizen van sponsoring-adviesbureau Bigplans. Zo heeft Ajax het contract met Ziggo verlengd, wat goed is voor ongeveer 10 miljoen.
Voor het overige zijn het kleine merken. 'Je ziet door de bomen het bos niet meer', zegt Beerthuizen over alle logo's die de shirts sieren. 'Je kunt op een shirt wel 13 tot 14 uitingen kwijt, dat zijn veel kleine bedrijven en dat gaat ten koste van de uitstraling van de Eredivisie en de clubs. De grote sponsors zijn verdwenen. Die bedragen worden steeds lager en de herkenbaarheid valt weg. Partijen die daar wel strak in blijven komen goed terug in onderzoeken. Clubs hebben weliswaar het geld hard nodig, het zou beter zijn voor die clubs om wat geduld te hebben'.
Shirts zijn een buitenreclame geworden
Het shirt is een buitenreclame geworden, en dat terwijl sponsoring eigenlijk gaat over het verbinden van een merk met de belevingswereld en de passie van mensen en daarop gaat verbinden.' Oplossing? 'De Eredivisie roept het aantal uitingen een halt toe en de bestuurders roepen het een halt toe'.