Ajax en Johan Cruijff ArenA hebben weer een prima relatie
‘Het dakdrama bij AZ heeft mij ook aan het denken gezet’, zegt CEO Henk Markerink in BNR Zakendoen. 'Dit soort zaken zet alles weer op scherp, het schudt iedereen weer wakker. Die controles zijn onderdeel van ons onderhoudsprogramma. Onze belangrijkste zorg is een deugdelijk gebouw'.
De ArenA is volgens Markerink absoluut veilig, hij ziet geen reden om extra maatregelen te treffen omdat het onderhoud zorgvuldig wordt gedaan.
Reclame-uitingen als bron van conflict
Een van de conflicten tussen de Johan Cruijff ArenA en Ajax had betrekking op de reclame-uitingen. Daar kwam de rechtbank aan te pas, die besliste dat op speeldagen het stadion reclamevrij opgeleverd moet worden. 'In het huurcontract zijn de reclameposities rondom het veld van Ajax, en de posities die minder zichtbaar zijn liggen bij het stadion', zegt Markerink. 'In 2015 moesten die rechten verlengd worden. Toen vond Ajax dat ze ook rechten hadden op die andere posities. En dat conflicteerde met de afspraken die de Johan Cruijff Arena had met onze sponsors. Die lopen tot 2026'.
Certificaathouder wordt aandeelhouder
Die strubbelingen hadden mede te maken met de governance-structuur van de Johan Cruijff ArenA. Het stadion heeft een certificaathoudersconstructie waarbij Ajax en de gemeente Amsterdam wél certificaten hebben, maar geen invloed op het besluit.
Nu hebben certificaathouders op een aantal onderwerpen stemrecht als waren ze aandeelhouder. Zo moet er een twee derde meerderheid zijn op beslissingen zoals het goedkeuren van de jaarrekeningen, de benoeming van commissarissen en grote investeringsbeslissingen.
Dat Ajax en de gemeente Amsterdam op een aantal punten meer zeggenschap hebben, vindt Markerink een goede zaak. 'Het is nu geformaliseerd'.