Sport28 sep '19 20:00

'FIFA-voetbalspel is belangrijk voor marktwaarde van clubs'

Auteur: BNR Webredactie

De gamingindustrie is een industrie van meer dan 150 miljard dollar. In de eSports-industrie, de competitieve vorm, gaat twee miljard dollar om. 'Voor clubs is het belangrijk om onderdeel te zijn van het FIFA-spel', zegt Marcel Beerthuizen. Van de vorige versie van FIFA zijn 20 miljoen exemplaren verkocht.

De discussie die je in Amerika ziet is of eSports nu wel een echte sporttak is. 'Die discussie is inmiddels wel gevoerd. Als je op hoog niveau dit wil beoefenen moet je veel trainen, moet je mentaal heel sterk zijn. Dat is gewone sportbeoefening', zegt Marcel Beerthuizen van sponsoringsadviesbureau BigPlans.

Vrijdag komt de nieuwste versie van het populaire voetbalspel FIFA uit, FIFA 20. Niet Cristiano Ronaldo of Lionel Messi, maar Virgil van Dijk staat op de cover van de nieuwste editie.

De voetbalclub Juventus heeft dan weer een exclusief contract afgesloten met PES, Pro Evolution Soccer, de rechtstreekse concurrent van FIFA van EA Sports. Juventus is dus niet meer te vinden op FIFA 20. Maar voor voetbalclubs is het echt belangrijk om onderdeel te zijn van het FIFA-spel. 'Dat zie je als je met kinderen praat over voetbal, dan kennen ze alle spelers. Voor de marktwaarde van spelers en clubs is het ongelofelijk belangrijk', zegt Marcel Beerthuizen.

Merken zijn nu aan het toetreden tot de gamingindustrie. Louis Vuitton bijvoorbeeld gaat kleding maken voor het populaire eSports-game League of Legends. Ook voetbalclub Ajax is een officiële partner van EA Sports.

LUISTER OOK: 'Het is belangrijk dat E-sports erkenning krijgen'

LUISTER OOK: Nederlandse gamemarkt groeit onstuimig

Bezoekers van de gamingbeurs Gamescom spelen FIFA 20 in Keulen.
Bezoekers van de gamingbeurs Gamescom spelen FIFA 20 in Keulen. (AFP Ina FASSBENDER)

Gerelateerde artikelen