Formule E wordt volwassen
Iedere woensdag spreken we met Marcel Beerthuizen van sponsoring adviesbureau bigplans over de ontwikkelingen op het terrein van sport en economie. Vandaag praten we over Formule-E, de elektrische variant van Formule 1, die afgelopen weekend van start is gegaan. 'Het klinkt een beetje als rondrijdende stofzuigers', zegt Beerthuizen.
Formule 1, maar dan zonder herrie en benzinelucht
Maar het gaat wel heel hard op zo'n E-prix: als coureurs een bocht op een bepaalde manier nemen, dan krijgen ze meer vermogen en vaart. Ander novum: de fan boost. Fans kunnen stemmen op populaire coureurs die daardoor tijdelijk extra vermogen krijgen. 'Ze richten zich op de millennials, de E-prix vindt ook alleen plaats in de steden', zegt Beerthuizen. Welke grote bedrijven hierachter zitten? 'Sinds 2018 is de hoofdsponsor ABB, een bedrijf dat heel veel doet op het gebied van elektrificatie'.
Sponsoring
De sport kent niet alleen teamsponsors, er zijn ook overkoepelende sponsors zoals Shell, een private equitybedrijf én Heineken'. Heineken gelooft in de Formule 1 en heeft dit erbij gepakt. Heineken is een city brand. Beerthuizen ziet de populariteit van de E-prix toenemen: alle fabrikanten van elektrische auto's zien dit als een interessante plek om hun merken onder de aandacht te brengen.

Sport en Geld
Alles over de economie van, en in de sportwereld. Door Marcel Beerthuizen, van bureau bigplans.