Sport24 nov '22 13:13

Beurswaarde van Manchester United vooral gebaseerd op emotie

Auteur: Matthijs Meerman

De Amerikaanse familie Glazer heeft een aantal dagen geleden de Engelse voetbalclub Manchester United in de verkoop gezet. Sindsdien is de beurswaarde van de club met vijftien procent gestegen. 'Dat komt omdat het emotie-aandelen zijn,' vertelt sporteconoom Pieter Nieuwenhuis.

'Voetbalaandelen worden bijna altijd door fans gekocht, daardoor zijn ze geen reflectie van de werkelijke economische waarde,' zegt de sporteconoom. 'Als we de waarde van Manchester United gaan uitrekenen op koersniveau dan is dat ongeveer drie miljard. Maar als we kijken naar waar het aandeel zich nu bevindt dan is dat vier miljard.'

Branding

Dat de waarde zo hoog ligt komt volgens Nieuwenhuis door de rijke historie van de voetbalclub. 'Vanaf de jaren vijftig heeft deze club de harten veroverd van de wereldbevolking. Qua branding horen ze nu nog steeds bij de top vijf van de wereld.'

Bij de grote voetbalclubs is branding namelijk een enorm belangrijke factor in de waarde. 'Bij eredivisieclubs is de waarde voor twee derde gebaseerd op de waarde van de spelers, maar bij die top vijf is slechts 20 procent daarop gebaseerd. De rest is gevoel en branding,' legt de sporteconoom uit.

Trainer Erik ten Hag van Manchester United
Trainer Erik ten Hag van Manchester United (ANP)

Familie Glazer

De nieuwe eigenaar zal het anders moeten gaan aanpakken dan de familie Glazer. Sportief gezien hoort de club namelijk niet eens meer bij de top tien van de wereld. 'De Glazers staan erg ver af van het voetbal. Als de Glazers ingrepen dan was dat meestal op een onhandige manier,' aldus Nieuwenhuis.

De sporteconoom doelt hierbij op extreem hoge uitgaven voor spelers. 'Vorige jaar kochten ze bijvoorbeeld een Ajacied voor 95 miljoen. De mening was echter dat deze speler slechts de helft waard was. De nieuwe eigenaar zou vanuit economisch oogpunt de inkoopdiscipline moeten veranderen.'

Nieuwenhuis denkt dat de nieuwe eigenaar waarschijnlijk uit het Midden-Oosten of uit China zal komen. 'Ik denk dat de kans op een Arabier het grootste is, omdat er vanuit die regio al vaker in voetbal is geïnvesteerd. China is daar relatief nog een onbekende speler in.'

Lees ook| Nee, Elon Musk gaat niet Manchester United kopen


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen