
Voor de rentree slaat Ford de handen ineen met Red Bull, zo weet oud-F1-coureur Christijan Albers. 'En dat is voor Ford een geweldige deal', zegt hij. 'Red Bull is er ook blij mee, want die hadden met Honda telkens een ja-nee-spelletje. En ik heb het gevoel dat ze daar moe van werden.'
Ford is niet het enige nieuwe merk dat zich in 2026 op de grid begeeft. Ook Audi wil actief worden in de koningsklasse der autosport, en hoewel de gesprekken tussen Porsche en Red Bull niets hebben opgeleverd, is ook de Duitse sportwagenbouwer geïnteresseerd om een team op te zetten.
Rijke geschiedenis
Ford heeft een rijke geschiedenis in de Formule 1, met tien constructeurstitels en dertien rijderstitels op zak. Ford-CEO Jim Farley geldt als liefhebber van de racesport en is zelf tevens actief als coureur. 'Ik ben allesbehalve een losgekoppelde CEO', zegt hij over de stap van Ford. 'Ik sta niet op een country club om golf te spelen, ik omgeef me juist graag met autoliefhebbers. Dat houdt me fris.'
Lees ook | Miljoenen coronasubsidie naar F1 in Zandvoort
De populariteit van Formule 1 is exponentieel toegenomen sinds Liberty Media de franchise in 2017 overnam voor 4,4 miljard dollar. De sport - die lang gezien werd als 'te Europees' - heeft onder meer dankzij de populaire Netflix-serie Drive to Survive een nieuwe schare aan fans aangeboord. In 2022 keken er zo'n anderhalf miljoen mensen per uitgezonden race, 28 procent meer dan een jaar eerder.
General Motors
Ford is echter niet het enige Amerikaanse merk dat de gok wil wagen in de Formule 1. Ook General Motors - dat net als Ford actief is in onder meer NASCAR - is geïnteresseerd om in te stappen. Daarvoor zijn de handen ineengeslagen met Michael Andretti, de zoon van oud-F1-coureur Mario Andretti. De FIA staat sinds afgelopen woensdag nieuwe teams toe om zich in te schrijven.