De sportsponsoring door Jumbo kwam afgelopen jaar in een negatief daglicht te staan door het onderzoek van het Openbaar Ministerie naar voormalig Jumbo-baas Frits van Eerd. Hij werd in september opgepakt omdat hij verdachte is in een witwaszaak. Het OM zei eerder dat de witwaspraktijken plaatsgevonden zouden hebben via onder meer vastgoedtransacties, autohandel en sponsoring in de motorcross.
Lees ook | Jumbo heroverweegt sportsponsoring: 'Bedrijf zit niet in z'n allerbeste fase'
Mondiale sportsponsoring
De stap is onderdeel van de strategie die de nieuwe Jumbo-topman Ton van Veen, opvolger van de van fraude verdachte Frits van Eerd, deze week aan zijn collega's presenteert. Volgens Van Veen moet Jumbo weer terug naar de kern, en past mondiale sportsponsoring niet in dat profiel.
'Jumbo heeft altijd gezegd jong talent te sponsoren, dat is hun filosofie geweest', zegt Mark Koense, hoofdredacteur van GP Magazine. 'Daardoor zijn ze al eind 2013, tijdens zijn kart-periode, bij Max Verstappen betrokken geraakt.'
Lees ook | Ton van Veen nieuwe topman Jumbo, Van Eerd definitief weg
Sprookje
Volgens Koense is de samenwerking tussen Jumbo en Verstappen uitgegroeid tot 'een sprookje' dat nu al tien jaar duurt. 'De sponsoring van de Dutch Grand Prix was een logisch gevolg. Maar nu is het tijd om daar een punt achter te zetten.'
Voor Max Verstappen zal het vertrek van Jumbo niet direct tot problemen lijden, als regerend wereldkampioen zullen andere sponsoren voldoende belangstelling hebben. Dat ligt anders voor de Dutch Grand Prix.'
'Ook omdat Jumbo meer is geweest dan een sponsor', zegt Koense. 'Het was een activator met een groot bereik. Maar zoals altijd in deze business, je hebt ook het momentum nodig van nieuwigheid, van verandering. Het gaat om een dynamisch pakket van sponsoring. We zijn nu drie jaar verder, dan moet daar opnieuw naar worden gekeken.'
