Trash19 okt '12 06:47

Column Eugène Roorda | Europa? Liever niet.

Auteur: Eugene Roorda

Federaal Europa wordt ons door de strot geduwd maar diep van binnen willen we het niet. Wij willen vooral geen deel uit maken van een groter cultureel concept. Liever eigen vlag en eigen zingende HEMA worsten.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Een beetje handel, prima. Beetje reizen, ook goed. Dancefeestjes hier en daar, lekker doen. Maar alsjeblieft: geen groter geheel. Gewoon omdat we mentaal nog niet aan die abstractie toe zijn. En misschien wel nooit zover komen. Ik zelf bijvoorbeeld voel me totaal geen wereldburger. Ik moet er niet aan denken. Als ik me al iets voel - dan toch vooral Randstedeling. Het best op mijn gemak in Amsterdam en omgeving. En altijd weer benieuwd naar de uitslag van NEC-NAC.

Voor mij belangrijker dan gehannes in Afghanistan, Servië of Syrië. Niet alleen wij willen eigen vlag en eigen liedjes. Dat willen Catalanen, Basken, Schotten, Noren, Zwitsers en Vlamingen ook. Of wat dacht u van Beieren? Of dichterbij huis van downtown Volendam? Het zijn allemaal - groot of klein – tribale en culturele enclaves. Beschutting biedend tegen de hardheid van het bestaan.

We ondergaan het leven op dorps of stadsniveau. Ook Amerikanen doen dat. Lees het nieuwe boek van Geert Mak en je begrijpt dat elk van boven opgelegd samengaan - tot maatschappelijke weerstand leidt. En anders wel tot desoriëntatie, eenzaamheid, cynisme en leegheid. En dan spreken ze in Amerika nog een en dezelfde taal. Goed boek, van Mak.

De politieke elite filosofeert graag over nog groter. Maar 99.9% wil het juist klein houden. Wie er wel in slagen om dat verbindende globale besef te bewerkstelligen - zijn natuurlijk de internationale merken. Mc Donalds, Apple, Google, Coca Cola, Red Bull, Heineken en honderden anderen zijn inmiddels huishoudnamen in elk gezin. Van Appelscha tot Swaziland. Ja hoe komt dat?

Dat komt omdat daar betere marketeers zitten. Omdat ze een beter verhaal hebben dan Barosso, Van Rompy, Verhofstadt en Kroes. Die vertrouwen we niet, Apple vertrouwen we wel. Waarom? Omdat die leveren. En altijd meer leveren dan we verwachten. Omdat ze concrete waarde toevoegen aan ons bestaan. Omdat ze onze diepste behoeftes beter begrijpen. Omdat ze naar ons luisteren.

Weet u wat het Concept Europa nodig heeft? Een geniaal reclamebureau.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen